tisdag 13 oktober 2009

Kampen för bättre skolmat

Jag älskar numer Bert Karlsson! Eller kanske snarare hans projekt att få kommunerna att inse att det är lönsamt att servera våra barn näringsriktiga och goda skolmåltider. Genom sitt kändisskap försöker han genom TV 4:s program ”Matakuten” tillsammans med kockarna Paul Svensson, Melker Andersson och Carola Magnusson gå ut i olika skolor för att lära personalen att laga mat från grunden. Samtidigt försöker han få politikerna att förstå det inte är hållbart att stoppa i våra barn industrilagad mat med både dåligt näringsinnehåll och smak. Kockarna försöker både inspirera och lära ut hur man kan laga bra mat samtidigt som man håller samma budget.

Jag har aldrig förstått idén med att slopa skolköken till förmån för storkök. I storköken massuppvärms industrilagad mat tidigt på morgonen för att sedan varmhållas i flera timmar. Därefter ska maten transporteras i bil (ibland väldigt långt) till de enskilda skolorna. Väl på skolan får skolkökspersonalen fortsätta varmhållningen för att sedan sätta fram den nu både smaklösa och näringsfattiga maten. Skolkökspersonalen får i bästa fall se till att det finns färska grönsaker.

Att smak, doft och utseende på maten blir tråkig efter en sån här hanteringen behöver man knappast heta Carl Jan och vara professor för att förstå. Är det då så konstigt att väldigt stora mängder mat slängs?! Det måste också även kännas frustrerande att arbeta i ett skolkök där man aldrig får LAGA mat.

Att barnen presterar bättre i skolan och dessutom blir lugnare och gladare när de ätit bra visar många undersökningar, vilket ju inte kanske är så överraskande. Jag blir själv både trött och grinig på eftermiddagen om jag inte ätit en hyfsad lunch och jag tror INTE jag är ensam om det!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Berts korståg ska lyckas, våra barn är värda det!!!
Titta, lyssna och lär alla politiker – det är dumt att inte satsa på barnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar