torsdag 8 oktober 2009

Som man frågar får man svar


Höll på att sätta morgonteet i halsen idag när jag läste DN. Synovate har tydligen varje år sedan valet 2006 frågat väljarna om de tycker att regeringen Reinfeldts politik ”gynnar eller missgynnar dig personligen”. Nu är det tydligen fler som säger JA, jag är gynnad av alliansens politik än som säger NEJ, tydligen ska också väldigt många LO-medlemmar tycka att de är gynnade av Reinfeldts politik.

Konstigt? Inte ett dugg enligt mig. Hade jag blivit tillfrågad hade jag också känt mig tvingad att säga JA. Jag som så många andra som har förmånen att ha ett arbete har ju fått mer i plånboken vilket väl de flesta tycker är bra. Har man dessutom en ganska låg lön betyder naturligtvis en tusenlapp mer i månaden betydligt mer än om du har en hög lön.

Jag är inte någon höginkomsttagare men tjänar hyfsat bra, för den skull tycker jag inte om alliansens politik och skulle gärna avstått från några kronor mer i plånboken för att t ex arbetslösa, sjuka och pensionärer ska kunna leva ett drägligt liv. Vad jag förstår finns inga sådana följdfrågor!

Mitt förtroende för undersökningsföretaget Synovate är numer noll. Den här typen av undersökning kallar jag oseriös!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar