torsdag 29 oktober 2009

Piggdekk

Idag har min lilla bil varit på hälsokontroll och fått på sig skorna med dubbar.

Får nu en enorm lust att från och men januari 2010 åka fram och tillbaka på Hornsgatan med mina dubbdäck för att se hur många gånger jag blir stoppad och bötfälld.

Om nu luften i Stockholm blir bättre av att vi kör dubbfritt är det väl OK med dubbförbud, men att enbart förbjuda dubbdäck på Hornsgatan är så korkat att jag bara blir trotsig. HUR ska polisen hinna med att kontrollera att det efterföljs?????

Ska vi införa dubbdäcksförbud i Stockholm borde vi lära oss av norrmännen som under flera år har haft förbud mot piggdekk i bl a Oslo.

2 kommentarer:

  1. Jag undrar hur det ska gå till. Ponera att jag som bor i Norrland ska åka till storstan. Med bil. Hur gör jag då? Hur ska jag rimligen kunna hålla reda på vilka gator (för fler lär de ju bli) som är dubbdäcksbefriade och vilka jag kan köra på. För byta däck bara för att jag ska till storstan en helg gör jag inte. Det känns helt orimligt.

    Nej i såna fall får det väl gälla alla inom södra Sverige. Vi i norrland må väl ändå få ha kvar dubbdäcken kan man tycka?

    SvaraRadera
  2. Det blir till att ha en omgång dubbfria däck i bakluckan, stanna i korsningen och byt. Jag lovar att jag stå bredvid och applådera samt hålla de uppretade stockholmarna på avstånd.
    Mina barns morfar bor i norrland och min mor på söder i Stockholm.....
    Korkat beslut!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera