fredag 9 oktober 2009

SSU och hur man speglar samhället

Tycker det är lite sorgligt att SSU: s ordförande Jytte Guteland idag ser sig tvungen att gå ut på DN Debatt och argumentera för att det behövs en föryngring inom Socialdemokraterna. Jag säger sorgligt eftersom jag antar att hon har stridit för detta inom partiet och ser detta inlägg som en sista desperat åtgärd. SSU verkar inte känna att moderpartiet lyssnar och tar den på allvar – allvarligt!

Jag är ingen vän av att man bestämmer att en viss procent ska vara under 35 eller ha invandrarbakgrund men anser att riksdagen så långt som möjligt ska vara en spegel av det svenska samhället. Sen kan jag inte alltid tycka att ålder med automatik betyder att man inte förstår eller är engagerad i frågor som rör den yngre befolkningen. Jag umgås med ungdomar i varierande ålder i princip dygnet runt, både på jobbet och hemma. Tycker för det mesta att där fantastiskt kul att diskutera och umgås med dessa engagerade ungdomar och jag anser att jag har hyfsad koll på skolfrågor och en hel del annat som berör dessa unga.

Jytte tar upp ett problem som inte gäller enbart partipolitik utan är regerande i de flesta verksamheter nämligen att ”de äldre håller varandra bakom ryggen”. Detta är enligt mig en trygghetsreaktion, du vet vad du har men inte vad du får och därför känns det tryggare att rösta in de man redan känner till. Det är samma fenomen som gör att det finns så få kvinnliga/utomeuropeiska högre chefer, man letar i sin egen lilla ankdamm. I en partiorganisation finns dock en valberedning som har ett oerhört stort ansvar att luska fram bra och villiga kandidater som kan spegla samhället i stort.

SSUS:s orförande har också alldeles rätt i att vi inför valet 2010 har en väldigt stor andel förstagångsväljare. Förstagångsväljare som enligt SCB hellre röstar på Socialdemokraterna än på något av alliansens partier. Därför är det förstås, som Jytte säger, extra viktigt att ungdomsfrågor lyfts fram. Ska vi få dessa förstagångsväljare att lyssna och engagera sig är både frågor som utbildning, arbete, integritet på nätet och bostad lika viktiga som hur och vem de framförs av. Om nu så få yngre människor kommer med på valbar plats som Jytte befarar hoppas jag att moderpartiet i vilket fall tar hjälp av SSU i valdebatten, jag är säker på att de har en mängd duktiga människor som brinner för att framföra ett budskap som tilltalar den yngre generationen.

Varje generation har frågor som engagerar extra mycket, därför är det förstås viktigt med en variation i ålder inom partiet. Det är också viktigt att människor från andra kulturer är representerade liksom människor med handikapp och människor med olika yrkeserfarenhet……..
Valberedningens arbete är med andra ord av yttersta vikt!

Jag tycker Jytte Guteland är oerhört modig och kan inte annat än att applådera att hon vågar peka på denna oerhört viktig fråga inför valet 2010.

En stor röd ros till dig, Jytte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar