måndag 12 oktober 2009

Politik och media

Idag tror jag samtliga partier sitter på sina kammare och funderar över hur de bäst ska föra ut sitt politiska budskap.
Ska man satsa mest på traditionella medier såsom tidningar och tv eller ska man satsa mer på "nya" och sociala medier såsom facebook, youtube och bloggar. Idag finns dessutom möjligheten att göra TV-reklam.

Jag har funderat en del på detta men har tyvärr inget svar. Jag tror dock att det finns en övertro på att man ska fånga ungdomar via att finnas på internet. Det är absolut viktigt att finnas där och den dialog som finns inom bloggosfären är ofta uppfriskande. Tyvärr tror jag att det är vi som redan är relativt engagerade som också ödslar tid med att leta ännu mer information på nätet.

En stor del av de ungdomar som år 2010 får rösta för första gången är ganska ointresserade av partipolitik, de har en massa åsikter men kan inte sortera in dessa under något parti. Vill vi fånga upp dessa ungdomar tror jag att vi ska skicka ut ungdomsförbunden till gymnasieskolorna och universitet/högskolor. Diskutera de frågor som berör ungdomarna och ”tvinga” dem att ta ställning. Har man väl sått ett frö hos dessa unga väljare kan det mycket väl bli så att de börjar söka mer information och då är internet den naturliga informationskällan. Torgmöten, tidningar och till och med TV kommer långt senare. Information finner man på nätet och då ska det helst vara ganska lättuggat. Ju närmare valet vi kommer desto viktigare tror jag det blir med information av typen jämförelser i sakfrågor mellan olika partier.

När det gäller oss som redan har tagit ställning är också internet en härlig guldgruva till information. Tyvärr har inte partiorganisationerna riktigt fattat att det inte bara är tonåringar som bloggar, facebookar, datear mm på nätet. Socialdemokraterna har kommit en bit på vägen genom Netroots. De rödgröna har även startat en nyhets- och bloggsida på nätet vilket är utmärkt. En ypperlig början som jag hoppas det kommer läggas lite mer krut på.

Själv älskar jag diskussioner med olika teman i TV, med rätt programledare kan sådana bli väldigt informativa. Rätt följdfrågor gör att politiker måste tänka till och vässa sina argument. I en blogg eller i en artikel behöver man ju aldrig oroa sig för att någon direkt ifrågasätter åsikterna. Därför är alltid en direktsänd debatt ett viktigt verktyg för att känna politiker på pulsen i aktuella frågor.

Tidningar har i alla tider varit en viktig och lättillgänglig källa till information. Tyvärr verkar journalister idag oerhört styrda av vilka som äger tidningarna. En oerhörd sorglig och i längden farlig utveckling. Oavsett vem som styr Sverige ska politik och politiker granskas. Det sorgliga och farliga är när tidningsägarna börjar lägga sig i hur och vad som ska granskas. Idag känns informationen från tidningsvärlden väldigt styrd, ett faktum jag tror kan slå tillbaka, läsarna är inte dumma och en allt för ensidig information leder till att man inte orkar läsa/lyssna.
Även om torgmöten inte är något som engagerar mig inser jag det kan vara ett utmärkt sätt att träffa människor ”ansikte mot ansikte” för att diskutera och argumentera. Man ska heller inte förakta att VEM som framför ett budskap har betydelse.

Har som sagt inga patentlösningar men jag tror man ska ta sig en funderare över till vem man vänder sig med ett budskap och rätta budbärare och mediatyp efter detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar