tisdag 27 oktober 2009

(S)-kongressen och mina drömmar


Ingen har väl missat att Socialdemokraternas kongress börjar imorgon. Jag kommer inte att vara där men har drömmar om vad som kommer att beslutas

Dröm nr 1: Skolan. Jag tror det är väldigt bra att det idag finns konkurrens inom skolans värld. Att friskolor kan göra en vinst är en förutsättning för att kunna bedriva en långsiktig verksamhet. För att kunna investera i byggnader, material och personal måste man kunna göra vinst. Det som stör mig är när vinsten, som faktiskt består av dina och mina skattepengar, hamnar i aktieägarnas fickor. Ett sätt att komma ifrån denna typ av vinstutdelning är kanske att som Mona Sahlin m fl föreslår är att som beställare ställa höga krav på den verksamhet som ska bedrivas. Detta anser jag är en självklarhet! Beställer man en tjänst måste man naturligtvis ställa kvalitetskrav. Det är inte sunt att vissa skolor kan välja bort ”besvärliga” elever och samtidigt få lika stor elevpeng, lärarnas utbildningsnivå, högsta antal elever/klass, kringverksamheter som bibliotek, skolsköterska mm är annat som måste ha betydelse när man fördelar pengapåsen.
Att vi måste ställa krav på att våra barn och ungdomar faktiskt lär sig saker och når upp till vissa kunskapsmål är inga konstigheter. Betyg är och kommer aldrig att bli något absolut rättvist sätt att mäta kunskap men är det verktyg vi har, min åsikt är att elever borde få betyg från årskurs 6 och kan tänka mig betyg från årskurs 4. Att det ska vara lugn, ordning och reda i skolan önskar vi väl alla. För mig betyder det välutbildade och engagerade lärare, kringpersonal som ser eleverna utanför klassrummet INTE straff och negativ disciplin.


Ska barnen orka med att ta in och reflektera över ny kunskap behöver de bensin i form av mat. Det är därför hög tid att vi ställer krav på skolmatens kvalité och smak – heja, Bert Karlsson!

Tack och lov är inte alla barn skapta i samma form, något som Jan Björklund gärna skulle önska. ALLA barn måste ha rätt till utbildning efter sin förmåga. Idag ses barn med neuropsykiatriska diagnoser ofta som ett problem och en kostnad för skolorna, ett förhållande som måste ändras omgående. Dessa barn har massor att ge och de flesta av dem kan mycket väl klara skolan om den anpassas efter deras behov. Dessa barn måste också utredas och få en diagnos mycket snabbare än vad som sker idag.


Dagens gymnasiesystem är uppbyggt på att eleverna läser kurser. Har man läst svenska A får man betyg och fortsätter sedan med svenska B o s v. Detta betyder att eleverna aldrig får bli så där tokkära att de glömmer allt annat, inget tråkigt får hända i familjen och de får inte vara sjuka allt för mycket. Min erfarenhet att många elever inte är mogna för detta system som bygger på högskolans system.Misslyckas man att få höga betyg i gymnasiet men lite senare i livet känner sig studiemotiverad och vill komma in på en utbildning är i princip den enda vägen att göra bra ifrån sig på högskoleprovet. Jag skulle gärna se att det fanns en möjlighet att läsa upp betyg på KomVux. Att lära för livet måste innebära att man får fler chanser i livet!

Med dagens ungdomsarbetslöshet är det förstås viktigt att utöka högskoleplatserna. Det är också viktigt att alla högskolor har samma möjlighet att ge den utbildning som krävs. Idag ställs samma krav på alla högskolor men många små högskolor får inte resurser för t ex forskning.

Förhoppningsvis kommer fler drömmar ut på denna blogg.

1 kommentar:

  1. Dina drömmar kommer att diskuteras, var så säker. Jag håller med dig i det du skriver! Hälsningar från ett ombud i Stockholms län

    SvaraRadera