tisdag 31 mars 2009

Präster och moral






Ondgjorde mig i förra veckan om katolska präster som har sex med korgossar.
Idag läste jag i SvD till min bestörtning om svenska präster som inte heller kan hålla sina sexuella lustar i styr. Flera svenska präster (även en kvinna!) är misstänkta för att ha haft sex med konfirmander.
Det kan väl inte direkt vara en nyhet att många unga människor blir förälskade i sina lärare och under en konfirmationsperiod måste väl en präst anses som en slags lärare. Att då utnyttja denna unga människa för att tillfredsställa sina egna behov anser jag vara högst omoraliskt. Unga människor som blir förälskade i en lärare, mentor eller någon annan som de står i beroendeförhållande till förväxlar lätt sin förälskelse med sexuella känslor. Att man som vuxen då utnyttja denna situation kan aldrig vara acceptabelt. Prästerna i dessa fall hävdar att de blev kära i dessa ungdomar och det är säkert möjligt, MEN de är fortfarande vuxna och har dessutom en hög utbildning som gör att de borde förstå att de inte kan utnyttja en sådan situationen oavsett om man blir aldrig så kär. Ungdomarna i dessa fall har passerat ”myndighetsåldern” för att ha sex men de är fortfarande barn och i en enorm beroendesituation.
Det finns yrken där jag anser att man kan kräva en oerhört hög moralisk hållning och dit räknar jag definitivt präster.
Kärlek kan aldrig vara fel, men den ska vara ömsesidig och kan aldrig utgå från att den ena parten är i ett beroendeförhållande.

Skillnaden mot de katolska prästernas utnyttjande av barn (väldigt många under 15 år) är förhoppningsvis att svenska kyrkan ser allvarligt på sådana här händelser. Domkapitlet ser nu över om dessa präster kan fortsätta att vara präster eller om någon annan påföljd är lämplig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar