måndag 9 mars 2009

Försvar, värnplikt - hjälp jag fattar ingenting!


Oooops, imorgon ska min stora son mönstra.
Helt plötsligt väcks en massa tankar om Sveriges försvar som jag aldrig tänkt. Måste erkänna att jag är rätt rudis när det gäller försvarspolitik. Har bara konstaterat att vi har ett försvar och en allmän värnplikt. På senare år har jag väl även förstått att försvaret har bantats rejält och nu att den allmänna värnplikten kommer att försvinna.

Är det bra eller dåligt att ha allmän värnplikt kontra ett försvar uppbyggt på yrkesmilitärer?
Är tjejer kompetenta att försvara vårt land?
Ska vi ha en försvarsindustri?
Ska vi sälja vapen till andra länder?
Finns det idag eller inom den närmaste framtiden en hotbild mot Sverige?
Är NATO bra?
Hur ser försvarspolitiken i EU ut egentligen?
Är krig bara bomber eller är det ett hot mot vårt tekniskt avancerade samhälle?


Herregud så dåligt uppdaterad och dåligt informerad jag är!

Har oftast ansett att krig är ”gubbar som slåss i sandlådan”. Om kvinnorna satt vi makten skulle vi väl prata oss ur kriser – eller……

3 kommentarer:

  1. Är män kompetenta att försvara vårt land?

    SvaraRadera
  2. Vet inte om män är mer kompetenta.
    Kanske tjejer är bättre på tjänster som kräver mer hjärna än muskler?!

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen aning. Det bara slog mig att du ställde frågan "Är tjejer kompetenta att försvara vårt land" men inte "Är killar kompetenta att försvara vårt land".

    Jag skulle antagligen också ställa just den frågan. Om kvinnor klarar av att försvara vårt land.

    SvaraRadera