söndag 15 mars 2009

Vågar jag ifrågasätta andra kulturer?









Har nu läst del fem och sex i DN:s artikelserie ”I väntan på Sverige” av Maciej Zaremba.

Här tar han bl a upp frågan om medborgarskapet ska innebära några krav. Ska vi ställa krav på svenskkunskaper, ska man ha ett hum om svensk historia och svensk kultur. Själv tycker jag inte dessa frågor är helt lätta att besvara. Självklart måste vi kunna ställa krav på våra invandrare men var ska vi lägga ribban. Att ställa samma krav på en analfabet som på en välutbildad läkare är inte rimligt. Samtidigt tycker jag det är att göra dessa människor en otjänst om vi inte försöker lära ut en del av vår kultur, det borde ju innebära att det blir lättare att göra ”rätt” i möten med svenskar. Allt går ju inte att lära ut och olika delar av vårt land har ju olika sociala spelregler, hur ska Eva från en liten by i norrland veta att man står på höger sida i rulltrappan i Stockholm.

Han tar även upp att vi måste få ifrågasätta varandras kulturer utan att för den skull räknas som rasist. De flesta av oss (skulle nog vilja säga alla) bär omkring på en stor säck med fördomar utan att för den skull ha rasistiska åsikter. Därför tror jag att det är oerhört viktigt att vi vågar diskutera våra olikheter, kanske till och med få skratta åt konstiga kulturkrockar ibland. Tror det är väldigt farligt att försöka tiga ihjäl t ex Sverigedemokraterna. Vi som inte gillar Sverigedemokraterna borde istället se till att vässa våra argument och ta diskussionen. Eftersom deras argument är rätt tunna vore det väl ingen större match för en slipad politiker?!

Att vi lite var till mans tycker att det är lite läskigt med människor från andra kulturer är väl egentligen inte så konstigt. De flesta av oss känner oss tryggare med människor som skrattar åt samma sorts skämt, har liknande åsikter, kan de sociala spelreglerna och gärna liknar oss till utseendet. Ibland är det nog väldigt nyttigt att kliva ur denna trygga fyrkant. Att hela tiden umgås med människor som har samma åsikter gör att vi slutar att fundera på varför vi tycker på ett visst sätt. Lyssnar vi på människor med helt andra åsikter måste vi börja tänka efter, vilket jag anser att vi alla behöver göra lite då och då. Visst är det jobbigt att börja funder över varför jag tycker på ett visst sätt, men gör vi inte det är det svårt att argumentera för sin åsikt. Då och då kanske vi till och med ändrar åsikt i en fråga efter att ha hört andras argument.

Dessa sex artiklar om invandrare, integration och kultur har för mig varit mycket tankeväckande och jag har stärkts i min uppfattning om att vi måste se individen inte en klump med invandrare.

6 kommentarer:

  1. Maciej VÄGRAR i detta långa svammel att ta upp kärnfrågan!
    Varför har Sverige en massiv invandring/kolonisering? Har svenska folket velat ha en massiv invandring? Svar nej!
    Har svenska folket nån gång fått bestämma ifall de vill ha en massiv invandring? Svar nej! Frågan har KONSTANT förtigits/stigmatiserats!
    Har svenska folket tillfrågats om de vill ha ett mångkulturellt Sverige?
    Svar Nej!
    Har vi haft en debatt där det naiva svenska folket kunnat få diskutera om man velat ha massiv invandring/mångkultur med allt vad det innebär i form av kriminalitet och dagliga motsättningar?
    Svar Nej!
    Har svenska folket informerats om vad det mångkulturella samhället innebär? Svar Nej!
    Får det svenska folket i framtiden mer information om vad det mångkulturella samhället och massinvandringen kostar, information om vilka grupper som begår vilka brott osv?
    Svar Nej! Detta kommer icke att ske så länga media och etablissemang lägger locket på med censur av invandrares brottslighet, vitpixlande av mörkhyade kriminella i kvällspress, och ett allmänt förtigande om invandringens fortsatta konsekvenser för svenska folket!

    Vet hut MAciej och DN!

    SvaraRadera
  2. Självklart har du som alla andra rätt till att yttra dina åsikter även om jag inte på något sätt kan hålla med dig. Tycker det är tråkigt att du ser alla invandrare som potentiella brottslingar. Visst kan det vara krångligt att umgås med människor från andra kulturer men också oerhört berikande!
    Under ett antal år var Sverige väldigt beroende av en massiv arbetskraftsinvandring, utan dessa människor hade inte Sverige varit det rika land det är idag.
    Tycker också att det är sorgligt att du inte tycker att vårt rika land har råd att ta hand om människor som flyr från krig och förtryck. Om vi i Sverige skulle vara utsatta för samma sak vore i vilket fall jag oerhört tacksam för om något land ville hjälpa mig och mina barn till ett drägligt liv.

    SvaraRadera
  3. Har inget mot invandrare som individer. Har många vänner som kommer från diverse icke nordiska länder. Skulle aldrig rösta på SD etc, men jag inser att det innebär en otrolig mängd med problem. Artikelserien har inte påvisat något nytt alls för mig. Varken välskrivet eller särskilt nyanserat.

    Självklart är det samhällsekonomiskt gynnsamt med arbetskraftsinvandring då vi slipper betala för utbildningskostnaderna.

    Argumentet med arbetsinvandring har ett par förbehåll. Det förutsätter att arbetskraften ska först och främst vara utbildad. Sedan så krävs det att den utbildningen matchar den efterfrågan som sker. Den absoluta majoriteten som invandrar har ingen sådan utbildning.

    Sedan har det statistiskt fastslagits av staten att invandrare begår brott i större utsträckning än Svenskar (tror de räknar 3:e generationens invandrare som svenskar) och de som begår mest brott procentuellt är invandrare med hög eller medelhög lön.

    Sedan kan man debattera om hur de ska/borde ta till sig den svenska kulturen. Där kan man väll säga att de borde lära sig lagar och regler. Att de ska ge upp sin kultur är bara ett skämt, framförallt då det kanske är det enda som de har "kvar" från sitt hemland.

    Sedan kan man undra om ni någonsin besökt S-tälje. Fin stad som det går riktigt dåligt för. Brandmän / bussar / poliser utsätts för stenkastning. Hög kriminallitet och en finansiell situation som är riktigt skral.
    Men ganska väntat om 20k+ personer och sätta i ghetton där det kan bo 10 pers i en trea..

    SvaraRadera
  4. re bloggaren!

    Jag är född i sverige men mina förfäder från 1600 talet var från belium. Efter 1997 är mina förfäder inte längre svensk historia.

    Varför ska jag då lära mig evnska språket? Eller svensk kultur?

    Jag tycker inte om svensk kultur, för att för förstör sig själv.

    /
    En som inte fick lära sig hemspråk.

    SvaraRadera
  5. Hej anonym

    Av princip gillar jag inte anonyma kommentarer. Antar/hoppas att du med detta skämtar och genom detta slå ett slag för hemspråksundervisning, som jag tror är väldigt viktig.

    SvaraRadera
  6. Erik,

    När du blir 18 år får du rösträtt och har då rätt att säga till om saken genom att rösta på ett parti som stöder din syn på invandring. Sverige är en demokrati och vi röstar fram representanter att sitta i regering och riksdag. Majoriteten röstade således fram partier med en annan invandringssyn än din. Självklart kan man känna sig "bestulen" men då tycker jag man enbart ska göra det när partiet man röstade fram gör en U-sväng i ens kärnfråga. De ledande partierna har inte gjort någon U-sväng och därför visste folk vilken invandringspolitik de skulle få när de röstade fram den nuvarande och föregående regeringen.

    Anonym,

    Invandrare är överrepresenterade inom brottsstatistiken, det stämmer. Men de är även överrepresenterade bland socialgrupp 3. En grupp som vi vet är överrepresenterade inom brottsstatistiken världen över (inklusive svenskar i Fuengirola i Spanien som t.ex. behärskar det spanska språket väldigt dåligt och har hamnat utanför samhället). Jag tycker Zaremba belyser viktiga frågor. Det är viktigt att få in invandrare i samhället. Invandrare som är en del av det svenska samhället med fast jobb, bra lön etc begår förmodligen brott i mycket lägre utsträckning än arbetslösa invandrare i s.k. "ghettoområden".

    SvaraRadera