torsdag 2 april 2009

Ibland är det tråkigt att få rätt - om fetma



Ibland kan det faktiskt vara tråkigt att ha rätt. Jag har under en ganska lång tid hävdat att fetma ökat bland våra barn och ungdomar och nu visar det sig tyvärr att jag har rätt.
För några veckor sedan redovisade några forskare på Karolinska Institutet en forskningsrapport om fetma som visade att det är lika farligt att vara fet som att vara rökare. Fetma bland 18-åriga män har femfaldigats sedan 1969! Man räknas som fet om man har ett BMI som överstiger 30. Rapporten visar att dödligheten i sjukdomar som diabetes och hjärt-kärlsjukdomar ökar dramatiskt om man är fet.
Är det då så farligt om man minskar sin livslängd med några år bara för att man är fet? Ja, hävdar jag eftersom jag är övertygad om att livskvaliteten blir sämre, både på grund av fetman och på grund av vidföljande sjukdomar. Tror också att det kan vara stigmatiserande att vara fet, många av oss (inte minst jag) har väldigt många fördomar mot feta människor. De är lata och karaktärslösa är väl ganska vanliga tankar.
För mig är det väldigt viktigt att vi tidigt tar tag i problemet med övervikt och fetma eftersom feta barn ofta leder till feta tonåringar som sedan blir feta vuxna. Med denna rapport i ryggen kanske vi kan få våra politiker att skjuta till pengar för att i tid hjälpa dessa människor.

Har bloggar om detta förr och tänker inte tjata om samma sak, är någon intresserad kan ni läsa mer om mina tankar om fetma, kost och motion här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar