söndag 22 mars 2009

God mat ger elever som orkar ta in kunskap



Äntligen har skolminister Jan Björklund gjort något vettigt, nämligen bestämt att våra barns skolmat inte bara ska vara gratis utan dessutom vara näringsrik. Detta ska enligt Björklund skrivas in i skollagen. Ett alldeles utmärkt förslag enligt mig.

Problemet kommer att bli vem som ska bestämma vad som är näringsriktig mat. Idag finns väldigt många olika åsikter i denna fråga. Ska barn äta naturligt fett eller ska de få lättmjölk och margarin? Tyvärr finns inte någon entydig forskning om vad uppväxande barn mår bäst av.En annan svår nöt att knäcka blir nog också NÄR maten ska vara näringsrik. Ska det vara när den tillverkas i ett centralkök eller när den läggs upp på barnets talrik? Ganska självklart kan man tycka, men jag är inte så säker på att man kommer att tänka så. Om maten ska vara näringsrik vid servering tror jag att vi måste återinföra matlagning i skolorna och skrota ganska många centralkök.

Att våra barn får god och näringsriktig mat och inte bara föda är viktigt för hela samhället. Lunchen är en viktig måltid som ska tillgodose en ganska stor del av dagens energibehov. Om barnen hoppar över lunchen är det inte så svårt att inse att koncentrationsförmågan och därmed inlärningsförmågan resten av dagen blir ganska bristfällig. Tänk en klass där hälften av barnen hoppat över lunchen, stackars den lärare som då ska försöka lära ut något vettigt. Största tiden går nog åt till att försöka få lugn i klassen.
Ur ett folkhäsoperspektiv tror jag definitivt att en näringsriktig och god skollunch är viktig. Idag kan vi tyvärr se att barnfetman sakta ökar. Om barnen lär sig att äta god mat som dessutom är nyttig tror jag färre barn kommer att ersätta lunchen med godis, chips och läsk, vilket i vilket fall är ett litet steg på vägen.

Hur man ska kontrollera att skolorna följer de nya reglerna är ännu inte bestämt. Inte heller vilka sanktioner som kan sättas in mot en skola som inte följer reglerna. Att göra dessa kontroller kommer naturligtvis kräva både personella och ekonomiska resurser, vilket jag tyvärr inte tror Björklund är så road av att sätta till.

Förslaget är utmärkt, men jag är rädd att det i slutändan blir ganska urvattnat. Skolminister Björklund har ju hitintills inte velat satsa några pengar på våra barn. Hoppas jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar