lördag 14 mars 2009

Barn väljer inte sina föräldrar - regnbågsfamiljer och dagis



För ett antal år sedan var jag mycket tveksam till att homosexuella skulle få adoptera eller på annat sätt få skaffa barn. Mina argument var som så många andras att det skulle bli synd om dessa barn, de kunde ju bli mobbade. Efter ett tag började jag dock ifrågasätta mina egna argument. INGA barn väljer ju sina föräldrar och vad säger att ett barn med två mammor/pappor skulle må sämre än ett barn med två alkoholiserade föräldrar. Barn kan alltid hitta något att retas om, har du en tjock pappa, en mamma som älskar glittriga kläder eller två mammor – allt kan vara en orsak till mobbing , så vad är det som säger att det ena är mer traumatiskt än det andra. Argumentet att barn behöver både en manlig och en kvinnlig förebild spricker ju direkt när man tittar på hur många barn det är som bara lever med en förälder. Jag insåg ju också att oavsett vad jag eller lagstiftare ansåg så skulle homosexuella par i vilket fall skaffa de barn de så hett längtade efter. Idag känner jag flera homosexuella par med barn och dessa barn är högst normala.
Tror att de flesta homosexuella par med barn är kloka människor som inser att om man är öppen med hur man lever så accepterar barnens kamrater detta. Det kan säkert finnas problem med vissa homofobiska föräldrar men barn är ofta underbara brobyggare.

Något som jag däremot inte förstår är den nu aktuella frågan om regnbågsförskolor. Lika lite som jag tycker det ska finnas förskolor med olika religiösa inriktningar lika lite tycker jag att det ska finnas förskolor för barn med homosexuella föräldrar. Jag tycker det är viktigt att barnen på förskolan får se den blandning av hur samhället ser ut med både olika kulturer, religioner, hudfärger och sexuella läggningar. Om de homosexuella föräldrarna tycker det är jobbigt att förklara att Kalle har två mammor är det deras problem som de måste jobba med.
Jag tror att personalen på förskolorna tycker att det är betydligt jobbigare att hantera föräldrar som man misstänker slår sina barn än föräldrar som är homosexuella.

Barn väljer inte sina föräldrar och vi måste alltid komma ihåg att barnen inte kan rå för vad deras föräldrar tycker eller vilken sexuell läggning föräldrarna har!

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att Du relativiserar frågan om att ha homosexuella föräldrar. Själv har jag vuxit upp med två lesbiska mammor. Jag har inte mått bra av det och har alltid saknat en pappa att busa och sporta med. Jag har fått gå i terapi i 7,5 år för att komma över det.
    Jag säger bara att varje barn har rätt till en mamma och pappa.
    Bengt S

    SvaraRadera
  2. Hej Bengt
    Det är verkligen tråkigt att du har den erfarenheten du har! Självklart tycker jag också att alla barn har rätt till både en mamma och en pappa. Om detta inte går vore det ju bra med en manlig/kvinnlig förebild, kanske i form av en god vän. Min ståndpunkt är dock fortfarande den att man kan må minst lika dåligt i en familj som av någon orsak är dysfunktionell.
    Lycka till i livet!

    SvaraRadera