torsdag 26 februari 2009

Pedofiler - jordens avskum



Har nu äntligen lyckats avsluta boken ”Snälla pappa, nej” av Stuart Howarth. Det tog mig flera veckor att ta mig igenom denna bok eftersom jag endast klarade att läsa ett par sidor i taget utan att bli illamående.
Boken är en självbiografi och handlar om hur lille Stuart från späd ålder blir utsatt för fysisk och psykisk misshandel av sin styvfar. Förutom detta utsätts både Stuart och hans bägge systrar, varav den ena gravt handikappad, för grova sexuella övergrepp av samme man. Hela Stuarts liv går ut på att bli bekräftad och älskad både genom jobb och kvinnor. Självklart är han så skadad av sina upplevelser att han inte lyckas särskilt bra med detta. I vuxen ålder söker han upp sin styvfar för att få någon slags förklaring till styvfaderns handlingar. Han möts av samma grymma man och dödar i förtvivlan sin styvfar. Stuart döms på grund av förmildrande omständigheter till ett ganska kort (2 år) fängelsestraff.
Jag tänker inte recensera boken, men den är inte särskilt välskriven. Buskapet är trots det förstås fruktansvärt och tanken på hur många pedofiler som springer lösa i samhället gör mig mörkrädd.

Jag tror inte att man blir en bättre människa efter ett fängelsestraff, jag är inte heller så säker på att vård när det gäller pedofiler har någon större verkan, vågar i vilket fall inte lita på att så är fallet. När det gäller pedofiler finns det enligt mig inte något straff som är tillräckligt. En människa som kan förgripa sig på ett barn och på detta vis förstöra ett barns hela liv ska inte finnas på våra gator. Är medveten om att många pedofiler själva varit utsatta för sexuella övergrepp, det är en förklaring men definitivt inte någon förmildrande omständighet. Jag tycker att polisen ska få massor av resurser för att kunna sätta fast dessa människor. Är i princip mot brottsprovokation men inte vad gäller att jaga pedofiler som ofta lurar i skuggorna av internet.När man väl fått fast en pedofil och personen avtjänat sitt straff anser jag inte att man bara kan släppa ut dem i samhället igen. Tycker de skulle ha fotboja så man kan övervaka varenda steg de tar och om de så mycket som närmar sig en skola eller simhall ska de plockas in igen. Spärra tillgången till internet och övervaka varje tangenttryckning.

Visst kan det verka omänskligt och inhumant men det är ingenting jämfört med det elände dessa personer ställer till för andra, så jag vill hellre rädda oskyldiga barn än vara ”snäll” mot pedofiler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar