fredag 6 februari 2009

Energiuppgörelsen - Monas fall?

Så har den blå alliansen gjort upp om energipolitiken. Maud Olfosson har fått vika sig i Centerns NEJ till kärnkraft för att få igenom en ökning av förnybar energi. Förstår fullt ut att pressen varit hård och att hon till varje pris vill hänga sig kvar i maktens korridorer. Om beslutet var klokt visar sig så småningom, men tror att hon har ett ganska gott stöd bland sina väljare. Hon vill ju i vilket fall påskina att det var hon som fick de andra partierna att gå med på att minska utsläppen av växthusgaser med 40% och öka mängden förnybar energi med 50% till 2020.Det jag INTE förstår är Mona Sahlins utspel om att kärnkraften är dålig och farlig och ska avvecklas. Sedan när var detta sossarnas ståndpunkt? Låter mer som en flört med Miljöpartiet och Vänstern i mina öron. Är denna flört verkligen nödvändig för ett så pass stort parti?Miljö och energi borde väl vara en fråga där så många partier som bara är möjligt försöker enas, det är ju inte direkt en fråga som bara rör den närmsta valperioden, utan en fråga som påverkar oerhört många år i framtiden. Det är våra barnbarn och till och med deras barn vi måste tänka på!

Själv tycker jag nog att den blå alliansens energi- och klimatuppgörelse verkar ganska vettig då den faktiskt innehåller en hel del incitament till att utveckla förnybar energi.När det gäller kärnkraften är jag väldigt ambivalent, å ena sidan anser jag det vara oerhört mycket bättre än kolkraftverk ur miljösynpunkt, å andra sidan vet ingen riktigt vad som händer med avfallet, det ansvaret dumpar vi till kommande generationer. Risken för en härdsmälta är idag VÄLDIGT liten, men den finns dock och vad händer då?! Ju mer världen investerar i kärnkraftsteknik desto större är risken att tekniken används för att tillverka kärnvapen. Anser också att det finns en risk att motivationen till att utveckla alternativa energikällor minskar om inte det finns en press från våra politiker, är säker på att det går om bara pressen och motivationen är tillräckligt stor.

Den här uppgörelsen och den röda alliansen utspel med Mona Sahlin i spetsen gör att jag än en gång inser att vi inför nästa val endast har TVÅ alternativ, ett rött och ett blått. För mig känns det både främmande och skrämmande att vi i realiteten skulle ha ett tvåpartisystem i Sverige!!! Jag tillhör inget politiskt parti och har röstat på både blått och rött genom åren. Tillhör en av dem som berörs av en eller ett fåtal frågor som för närvarande ligger mig varmt om hjärtat och röstar efter det parti som jag anser ligger mina åsikter närmast.

För att inte vara sosse är jag dock oerhört besviken på Mona Sahlin. Gång efter annan gör hon fullkomligt galna och osannolika uttalanden. Socialdemokraterna är det största partiet inom den röda alliansen och Mona borde väl kunna föra driva sossarna frågor hårdare?! Har hon dåliga rådgivare eller är hon ensam och osäker? Vore trevligt att få se lite ”djävlar anamma” så den politiska debatten får lite fart. Just nu är det så slätstruket att man nästan somnar! Om hon inte skärper till tonen och tar ledningen snart får alla gubbar snart vatten på sin kvarn vad gäller kvinnliga ledare och framförallt en blivande kvinnlig stadsminister! KOM IGEN MONA, visa var du står så KANSKE du får min röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar