måndag 2 februari 2009

Gymnasievalet - stackars dagens ungdomar

Har nu i ett antal veckor blivit översvämmad av glättiga broschyrer från diverse gymnasieskolor. Jag har rensat rätt friskt bland broschyrerna, ner i pappersåtervinningen går alla nystartade friskolor och skolor med religiös inriktning. Har gått igenom den här processen en gång redan så jag har rätt stor koll på vad jag ska titta efter. Högen av broschyrer blir trots frisk rensning stor. Nu är det ju inte så att ungdomarna ”bara” ska välja skola, de måste ju också välja vilken typ av program de vill läsa. När man väl har bestämt vilken typ av program man vill gå så har de flesta skolor dessutom ett antal olika inriktningar.
Så vad ska man börja med? Min åsikt är att i första hand hjälpa ungdomarna med vilka ämnen de tycker är roligast i skolan (eller kanske minst tråkiga), har man kommit så långt brukar programvalet lösa sig. Därefter tycker jag man tillsammans ska fundera över hur långt man orkar åka till/från skolan, det kan ju bli långa dagar och kanske har man fritidsaktiviteter som också ska hinnas med. Dessutom måste man förstås kolla upp ungefär vilka antagningspoäng skolorna har så man inte riskerar att bara ha valt skolor med så höga antagningspoäng så man riskerar att inte komma in på någon utbildning alls. Programmens så kallade inriktningar tycker jag mest är kosmetika och lockrop till blivande elever.
ÖPPNA HUS har de flesta skolor idag vilket jag tycker är bra. Där kan ungdomarna (och föräldrar) känna av stämning och prata med elever och lärare och förhoppningsvis få en större och mer rättvis bild av skolan än vad reklambroschyrerna ger. Glöm inte att kolla vilken typ av skollunch skolorna erbjuder – det är högst varierande!

Som om inte alla dessa val är nog ska man helst veta vilket yrke man vill ägna sig år i framtiden (hur många har ens en aning när de är 15?!). Detta för att kunna göra strategiska val och få meritpoäng inför ett val till högskola.

VAL, VAL, VAL – det är inte lätt för våra ungdomar. Dessutom kan ju kompistrycket vara stort och ibland avgörande. Det enda man som förälder man kan göra är att själv sätta sig in i allt detta så mycket man kan och försöka ge så goda råd man kan.

Dagens gymnasieskola är ju uppbyggd på att man läser kurser och man får betyg efter varje avslutad kurs, vilket betyder att våra ungdomar aldrig får ha en svacka under gymnasietiden vilket jag tycker är omänskligt! Säg den ungdom som inte någon gång blir skoltrött efter att ha gått i skolan sedan sex-års ålder. Därför tror jag det allra viktigaste i gymnasievalet att man väljer något man tror kan bli någorlunda kul under de tre år man ska gå där.

MITT gymnasieval (ja, ja det ÄR hundra år sedan) var verkligen ”a piece of cake” om man jämför med vad dagens ungdomar (i vilket fall i Stockholm) måste ta ställning till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar