lördag 18 april 2009

Tortyr i det goda syftet?!



Mådde illa när jag idag läste SvD artikel om hur fångarna behandlades av CIA under ”kriget mot terrorismen”. Innan de ens kom till Guantánamolägret fördes en del ”misstänkta” al-Qaida-terrorister till tysta kliniska byggnader där de rakades, kläddes av nakna och fotograferades. Man höll dessa människor vakna i upp till 180 timmar, spolade dem med vatten då och då, drog in på mat, ”låtsades” knuffa in dem i en vägg, skendränkte dem, på natten fick de nakna med blöjor bära bojor mm mm. Det är fullkomligt vidrigt och för mig totalt oacceptabelt att behandla en människa på detta vis oavsett vilket brott personen i fråga misstänks ha begått!

Det är väl fler än jag som misstänkt att USA i sin desperata kamp mot terrorismen efter de 11 september använt inte allt för trevliga metoder för att få människor att erkänna inblandning i terrorverksamhet. Det är dock en sak att ana och en helt annan att nu USA:s president Barack Obama publicerar dokument om CIA:s förhörsmetoder.
För mig är det fullkomligt ofattbart att ett land som anser sig både demokratiskt och civiliserat kan använda sig av sådana grymma och inhumana metoder att förhöra en människa. Jag skulle under sådana omständigheter utan att tveka erkänna att jag är man, har svans och kan utföra all slags häxkonster. Om inte detta ska anses som tortyr enligt FN:s tortyrkonvention så vet jag inte vad som ska anses som tortyr!



Ibland tappar jag hoppet om mänskligheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar