fredag 10 april 2009

Skärtorsdag - Jesus eller häxor





Igår var det skärtorsdag och på kvällen slog det mig att jag hade en mycket vag aning om varför vi egentligen firar just denna dag och varför vi den kallas just skärtorsdag. Ganska pinsamt att erkänna denna brist i allmänbildningen. Nyfiken som jag är har jag nu tagit reda på detta. Namnet kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid. Vi firar denna dag för man inom kristendomen anser att Jesus då instiftade nattvarden. Det brutna brödet skulle symbolisera hur Jesus kropp skulle brytas sönder och vinet skulle symbolisera hans blod. Jesus instruerade sina lärjungar att göra denna procedur till sin åminnelse, vilket vi fortfarande gör när vi tar nattvarden.


För mig som inte är särskilt troende har denna dag en helt annan innebörd, nämligen den årliga färden till blåkulla med mina medhäxor. På skärtorsdagen samlas vi häxor för att ha trevligt tillsammans och för att utbyta erfarenheter och få ny klokskap. Det är rätt lustigt att häxor förknippas med gamla tanter med vårtor på näsan. I själva verket är vi som har förmånen att få kalla oss häxor en samling mycket vackra och kloka kvinnor. Att bli häxa är inte så lätt som man skulle kunna tro. Man måste naturligtvis vara en klok kvinna men en av de viktigaste egenskaperna är att vi har skinn på näsan och vågar säga ifrån när vi ser orättvisor, självklart måste vi ställa upp för andra kvinnor och hjälpa de som ännu inte fått häxstatus att nå dit om de vill.
Årets tillställning på blåkulla var fantastisk! Tack alla kloka kvinnor för att ni finns!

1 kommentar: