lördag 4 april 2009

Svettiga tröjor och kondition






Har upptäckt en uppenbar nackdel med att ha hyfsad kondition. Så fort jag sätter min kropp i rörelse i en takt högre än en stillsam promenad så börjar jag toksvettas. Min hjärna verkar säga ” OK, nu är kärringen på gång igen, bäst att öppna svettkörtlarna så hon inte dör av överhettning”. Det kan ju tyckas vänligt av hjärnan att inte vilja att jag ska dö, men måste svettkörtlarnas kranar öppnas på fullt sprut bums och på en gång?! Efter en rask promenad är jag inte bara lite klädsamt svettig i pannan, nej då, jag har en tröja med stora våta fläckar på. Vet inte om allas hjärnor reagerar på detta vis, känns ibland som min överreagerar, borde väl räcka med att sätta på kranarna för fullt när jag springer. Hjärnan är en förunderlig figur som för det mesta jobbar på ett alldeles strålande sett (borde nog få en liten bonus!) ibland vore det dock bra om man kunde få den att ta det lite lugnt och vänta en stund. Naturligtvis finns det fler fördelar än nackdelar med en hyfsat god kondition men det är inte alltid så roligt att behöva tänka sig för innan man ökar hastigheten på stegen, att komma genomsvettig till det där kalaset för att man lyckades missa bussen är INTE kul.
Är det bara min hjärna som är så här?

1 kommentar:

  1. Nu är ju inte jag vältränad - än - men jag har en liknande reaktion då jag städar. Egentligen behövs bara en tanke på att jag ska till att vårstäda så tränger svetten fram. När jag väl är igång så forsar det om mig. Av ren ångest... :)

    Nä men skämt å sido, jag svettas nog också ganska mycket. Fast först då jag kommer upp i puls och håller på ett tag och bara i vissa "betingade" situationer (mestspinning och Power Pace). Men då är ju jag som sagt inte vältränad. Jag kan återkommer efter sommaren då formen borde vara på väg upp.

    SvaraRadera