tisdag 19 januari 2010

(S)tockholm med Carin i spetsen


Ingen som åker tunnelbana har väl inte ungått att se att Stockholm med Carin Jämtin i spetsen redan dragit igång valkampanjen i Stockholm.

De tre huvudfrågorna är skolan, jobben och ungas uppväxtvillkor.

Jag är jätteglad att skolan finns med, här finns massor att göra. Friskolor har jag inget emot förutom att jag bara inte kan tycka att det är OK att vinster delas ut till riskkapitalägare! Vinst måste man självklart få göra men vinsten skall tillbaka till verksamheten, det är min absoluta överygelse.
Skolan ska också verka under samma förutsättningar. Väljer man bort resurser som matsal, gymnastiksal,skolsköterska, bibliotek, specialpedagoger mm ska man få mindre pengar. ALLA barn måste också få en chans till en värdig skolgång, oavsett föräldrarnas utbildningsnivå och engagemang, oavsett om du bor i Rinkeby eller på östermalm och oavsett om man har ett funktionshinder.

Jag tror inte jag är ensam om att bäva inför utsikten att ytterligare fyra år ha Jan Björklund som skolminister – NU RÄCKER DET – han har ställt till med nog elände!

I frågan om ungas uppväxtvillkor hoppas jag att den hopplösa bostadssituationen för dagens unga vävs in. Vi med tonåringar som inom en inte allt för avlägsen framtid förhoppningsvis ska lämna boet bävar inför bostadsbristen. Jag och många med mig har inga miljoner i bakfickan att slänga upp för att köpa en egen lya åt barnen. De hyresrätter som fortfarande finns kvar och som eventuellt finns lediga är så dyra att i princip inga ungdomar har råd att hyra dessa. Stockholm måste satsa på att bygga hyresrätter som våra unga har råd att bo i!

En fråga jag saknar är kollektivtrafiken, men den kommer kanske.
De flesta av oss som bor i Stockholm är beroende av en väl fungerande kollektivtrafik. Jag hatar att sitta i bilköer och gillar oftast att åka kollektivt, men att stå som en packad sill på en överfull buss är inte alltid så kul. Tätare turer och bättre tvärförbindelser tror jag skulle kunna få en och annan att lämna bilen hemma.

Jag är helt övertygad om att det är möjligt att övertyga stockholmarna om att en liten skatthöjning kan göra stor skillnad för våra barn och gamla! Jag tror också att Carin Jämtin är rätt kvinna att föra denna kamanj!

3 kommentarer:

  1. ville bara säga hej :-)
    Bra skrivet o tack för länken

    kram
    p

    SvaraRadera
  2. Jag har läst din blogg ett bra tag nu och blir lika imponerad varje gång. Du skriver så kloka, sunda och imponerande saker. Jag kommer ofta på mig själv att sitta och humma och nicka instämmande. Sällan har jag något klokt att komma med, du liksom skriver det mesta så bra att jag inte annat kan än att hålla med.

    Läser men kommenterar inte alltid. Uppskattar alltid!

    SvaraRadera
  3. @ Viktoria
    Tack!!!!
    Jag läser med glädje din blogg och förundras över din härliga positiva syn på alla dina medarbetare - fortsätt med det!
    Det är också väldans spännande att få ta del av en annan del av Sverige, en del där jag har halva min släkt men inte besöker så ofta.

    SvaraRadera