onsdag 2 september 2009

Åtta spädbarn samt sex små barn under tio år.

Fastnade framför kanal 5 igår när de visade dokumentären om Nadya som är ensamstående mamma till fjorton (14!!) barn under tio år. Samtliga barn kom till via provrörsbefruktning och sista (får vi evigt hoppas) kullen är åttlingar.

Det jag satt och funderade över under hela programmet var hur en läkare kan plantera in åtta ägg i en kvinna. Även om den teoretiska möjligheten att alla åtta ska utvecklas till livskraftiga foster måste vara mikroskopisk så finns den – med all tydlighet. Denna kvinna har dessutom redan sex små barn hemma. Var finns ens en tillstymmelse till etik i en sådan handling. Detta fall utspelar sig förstås i USA och man får ju en otäck känsla av att pengar spelar större roll än läkaretik i detta land.

Jag får rysningar hur vi allt mer säljer ut svensk sjukvård till privata aktörer. Kan vi hamna i samma läge här som i USA där man t ex kan göra skönhetsoperationer som han/hon vet inte kommer att bli bra med resonemanget att om inte jag gör det så gör någon annan det och får då de sköna slantarna. Jag hoppas att det aldrig blir så, men säker är jag inte, man ska aldrig förakta pengars makt.

För barnens skull hoppas jag att Nadya får all hjälp hon behöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar