söndag 30 augusti 2009

Är Fredrik smygsosse??

Ibland undrar jag faktiskt om Fredrik Reinfeldt är smygsosse. En sån där som på grund av uppväxtmiljö och föräldratryck gick med i MUF för att det var det man skulle och inte för att man tyckte deras åsikter var ens egna. Under många år har han gömt sig i garderoben eller hållit sig i kulisserna – NU har han makt och vill göra om Moderaterna till ett ”nytt” parti.

Det är folkhem, arbetarparti, den svenska modellen för att inte tala om att LAS nu är kalas. En hel radda ord och värderingar som han har stulit från socialdemokratin och som han nu vill göra till sina egna. Problemet är väl att han i samma andetag utlovar skattesänkningar till höger och vänster och även tycks tro att det skulle vara lösningen på ungdomsarbetslösheten. Nu tror jag inte att Fredrik är smygsosse utan en förvirrad Moderat som med alla medel vill behålla makten - och som sådan kan han vara farlig!

Jag älskar inte att betala skatt men förstår inte hur Sverige annars ska kunna erbjuda den bästa vård åt den som behöver och inte bara till den som kan plocka fram en fet plånbok. Inte heller kan jag få in i mitt huvud hur våra barn ska kunna gå i en skola som ger en förstklassig utbildning oavsett plånbok eller bostadsort om vi inte alla är beredda att betala för detta. Jag vill att mina barn och andras ungar ska kunna gå till simhallen och låna böcker på biblioteket. Jag vill att allas farmödrar och morfäder ska kunna få besök av en sånggrupp på sitt äldreboende utan att behöva plocka upp sin magra pensionärsplånbok.

Kanske det är så att Reinfeldt nu har gjort om sitt parti så radikalt att han är rädd för att de som känner att de mer hör hemma bland de ”gamla” Moderaterna kommer att svika honom i valet. MAKTEN vill han förstås inte mista så därför viftar han med ord som Socialdemokrater känner igen för att på så vis locka över en och annan (S)-väljare till sitt bo. Att makten och inte idéerna och visionerna alltid är viktigast visade sig tydligt genom Gustaf Douglas uttalande på M-stämman – ”Det blir inte ett skit bättre om vi tar bort LAS, men vi skulle ta bort oss själva från regeringsmakten”.

Nu gäller det för Socialdemokraterna att ta tillbaka de ord Fredrik försöker göra till sina. Visa att (S) är ett parti som värnar ALLA oavsett plånbok, bostadsort eller ursprung, som vill ta bort orättvisor, som tänker lite extra på de som har det svårt både i Sverige och i världen.

1 kommentar:

  1. Skönt att veta att man inte är den enda som ser igenom fasaden moderaterna försöker bygga upp! Fortsätt tycka! rösta rödgrönt 19 spetember i år! Rösta för allas bästa!

    SvaraRadera