lördag 5 september 2009

LAS - Skydd eller fälla


SNÄLLA – kan någon förklara detta för lilla mig, jag fattar helt enkelt inte – HUR fixar en uppluckring av LAS fler jobb till ungdomar. Mina ungdomar älskar att kalla sin lilla mamma för ”dum blondin” och kanske stämmer det i detta fall för jag kan för mitt liv inte få det att gå ihop!

Enligt min erfarenhet utnyttjas Lagen om AnställningsSkydd mestadels i tider som dessa när man måste avskeda personal p g a arbetsbrist. Avsked, arbetsbrist – då anställer man väl inte – vare sig ungdomar, invandrare eller medelålders infödda tanter – eller har jag fel?

Jag har levt i den uppfattningen om att LAS bl a ska skydda de svagare i dåliga tider. Anställda med sjukdom eller nedsatt förmåga har extra starkt skydd. LAS är väl också tänkt att skydda anställda mot godtyckliga avsked av typen ”jag tycker inte om dig eller dina åsikter”. Om en arbetsgivare måste säga upp anställda p g a arbetsbrist är det de med minst anställningstid som ryker först. Visst kan de vara så att många unga då inte har hunnit få lång anställningstid och blir de som först får gå, men det kan ju faktiskt lika gärna vara en medelålders man som är sist anställd. Även om jag självklart ömmar med de unga som måste sluta en anställning kan jag inte låta bli att tycka att det är rättvist att den som givit många år åt företaget även får en förmån i dåliga tider. Många gånger handlar det då också om män/kvinnor med barn att försörja.

Den erfarenhet jag har när det gäller att anställa någon är att arbetsgivaren gärna vill ha någon som är 25 år, har tio års arbetslivserfarenhet och inte har/vill ha små barn. Många gånger tror jag de unga faller p g a att de inte har erfarenheten, arbetsgivaren bedömer att det kostar för mycket att lära upp en ungdom och anställer därför någon man tror snabbare kan bli produktiv.

Jag har en idé om att om man ger mer pengar till den offentliga sektorn så kan man skapa en hel del jobb till ungdomar. Skolor, barnomsorg, äldrevård, fritidsverksamhet, kultur, parkvård mm – vad jag kan se finns det massor dessa ungdomar skulle kunna utföra inom dessa områden. Det som saknas är pengar, pengar som den borgerliga alliansen hellre använder till skattesänkningar till oss som redan har förmånen att ha ett arbete än att ge extra resurser till kommuner och landsting.
Många av de privata företagen har fullt sjå att hålla näsan över vattnet idag så för många företag är nyanställningar inte det första man tänker på.

Är jag totalt ute och cyklar? Har jag helt fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar