söndag 31 maj 2009

Valet till Europaparlametet och www




Om en vecka ska vi så rösta i valet till europaparlamentet. Jag har bestämt mig och kommer att lägga min röst på Socialdemokraterna denna gång.
Jag tror att de flesta inser att det är viktigt att använda sig av sin demokratiska rättighet , rösträtten. Samtidigt har jag full förståelse för att många kroknar och inte har en aning om vilket parti man ska rösta på. Läser man i tidningarna så ser man att de flesta partier vill samma sak: jobb, miljö, klimat. Man måste faktiskt lusläsa för att utröna skillnaderna mellan de olika partierna, vilket de flesta bara inte orkar. Börjar man dessutom engagera sig lite mer inser man snabbt att det krävs en stor portion erfarenhet vad gäller förhandling för att sitta i EU-parlamentet. För att få igenom åtminstone delar av sina hjärtefrågor gäller det att kanske inte bara förhandla med sin egen grupp utan också väcka frågan i andra partigrupper. Då gäller principen ge och ta. Hur får jag då reda på vad de olika kandidaternas hjärtefrågor är och vad de har sysslar med nu för att kunna bedöma om de enlig min åsikt kommer att driva frågor som står mig varmt om hjärtat och för att jag ska kunna bedöma om jag tror de har tillräcklig med pondus för att kunna förhandla? De olika partiernas hemsidor är ju ett ganska självklart alternativ kan man tycka. Har surfat in på några av de större partiernas hemsidor och kan då konstatera att Socialdemokraterna borde skämmas! De presenterar 30 kandidater men endast åtta med mer utförlig information, med andra ord vill de inte ge resterande kandidater chansen att bli inkryssade. Ytterst upprörande enligt min mening. I denna fråga måste jag ge Moderaterna en eloge, de har en riktigt bra sida där de presenterar sina frågor och ger information om 43 kandidater.
Jag och många med mig har varken tid eller kraft att besöka valstugor och torgmöten utan söker information via tidningar och internet. Om man då inte lägger lite krut på att ha en snygg och uppdatera sida inför detta viktiga val riskerar man att missa många röster! Det är dag att vakna kära Socialdemokrater, året är 2009 och väldigt många, gammal som ung, söker sin information via www…..


Rösta på söndag den 7 juni, ju fler som röstar desto mindre blir risken att ett parti som SD hamnar i Europaparlamentet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar