onsdag 13 maj 2009

Bonus till den som klarar sfi på ett år


Läste i DN att regeringen vill införa ett bonussystem för de som klarar Svenska för invandrare, sfi, med godkänt resultat inom ett år. Jag blir så trött! Nu ska man klanka ned på invandrarna igen och påskina att de inte anstränger sig tillräckligt för att lära sig svenska. Man kanske ska fundera på om det inte är ett systemfel inom sfi, istället för att lägga ansvaret för dåliga resultat på människorna som går dessa kurser. Om man använde dessa bonuspengar till att anställa fler lärare med rätt utbildning kanske fler skulle lära sig svenska på kortare tid. Kanske man till och med skulle kunna tänka på dessa människor som individer och ta reda på deras bakgrund för att göra mer individanpassade grupper där även någon praktik ingår för att invandrarna ska få lära sig använda sina svenskkunskaper. Jag förstår inte hur man tror att en person som inte lärt sig läsa eller skriva på sitt hemspråk ska kunna få godkänt resultat på ett år. Vissa redan välutbildade människor kan säkert klara detta, men det innebär ju bara att man skapar ett A- och ett B-lag bland de som kämpar för att lära sig svenska. Ett bonussystem skulle dessutom skapa en press på lärarna eftersom de blir de som faktiskt avgör vilka som kommer att få pengar.
Skulle gärna vilja se Maud Olofsson eller Jan Björklund lära sig arabiska på ett år samtidigt som de oroar sig för sina släktingar som de inte får kontakt med, försöker lära sig de sociala koderna i det nya landet samt oroar sig för barnet som har mardrömmar på nätterna.

Femton kommuner i Stockholm är inbjudna att delta i detta experiment. Jag applåderar Sundbybergs kommun (S) som har beslutat att inte delta i detta försök! Jag önskar att fler kommuner har tillräckligt med kurage att inse att detta försök endast är förnedrande för de människor det berör.

5 kommentarer:

  1. Kanske man kan låta invandrarna plugga på distans i sin hemmiljö. Då behöver dom inte distraheras av att "försöker lära sig de sociala koderna i det nya landet". Nu för tiden går det ju reguljärflyg till både Baghdad och till Erbil i Kurdistan.

    Kanske du missat uppdrag gransknings tidigare program om SFI elevernas fusk.
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=73980&a=903762&lid=puff_908793&lpos=extra_0

    SvaraRadera
  2. Av din kommentat att döma är du inte så förtjust i invandrare vilket jag beklagar. Hoppas innerligt att du aldrig behöver hamna i en situation när du måste fly från ditt land p g a krig eller för dina åsikters skull.
    Jag tror säkert att de finns de som fuskar på SFI-kurserna, det finns naturligtvis mindre ärliga människor i dessa grupper liksom det gör i samhället i övrigt. Som jag skrev tror jag det finns stora brister inom SFI som man med lite vilja säkert kan rätta till.
    Jag tycker det är synd att du inte vill stå för dina åsikter utan väljer att vara anonym!

    SvaraRadera
  3. Anledningen till att jag väljer att vara anonym är för att man automatiskt blir utpekad som rasist, fascist och satans hantlangare, så fort man har en åsikt som inte anses vara politiskt korrekt.

    Du säger att du innerligt hoppas att jag aldrig behöver fly till ett annat land. Vad har det med saken att göra? Du får komma på något bättre sätt att säga att jag är en ond människa.

    Jag har utan anledning blivit sparkad blodig på öppengata. Jag har utan anledning blivit knivhotad på väg hem på pendeln. Min väns lillasyster har utan anledning blivit gängvåldtagen.
    Så jag anser mig ha all rätt till att vara kritisk till vår invandring.
    Men du anser säkert att det är synd om dessa människor och försvarar dom med att det finns faktiskt gammelsvenskar som gör samma saker.

    Jag är inte så trångsynt att jag inte förstår att man inte kan dra alla över en kant (min vänkrets består av människor från alla värdens hörn). Men jag är inte heller så trångsynt att jag går runt och tror att allt är samhällets fel.

    Angående SFI. Känner du inte att det är något som är fel när vi/samhället är tvungna att betala mutor till våra nysvenskar, för att vissa av dom medvetet väljer att inte lära sig svenska så att dom ska kunna inkassera mer socialbidrag?
    Hur kan man göra något sådant när man blir mottagen med öppna armar och ges chansen att starta ett nytt liv i ett land byggt på demokrati och solidaritet.
    Men du anser säkert att det är synd om de människor som gör dessa saker och försvarar dom med att det finns faktisk gammelsvenskar som gör samma saker.

    Tack för att jag fick skriva av mig på din blogg.

    SvaraRadera
  4. Susan från Nicaragua17 maj 2009 kl. 10:19

    Jag kom till Sverige för 6 år sedan och gick till SFI i Sundbyberg i åtta månader. Det funkade för mig och jag fuskade inte, eftersom att jag INTE gillar det. Där fanns det folk med väldigt olika bakgrund. Vi var ekonomer, läkare, lärare och några som inte hade slutat skolan. Vi pratade spanska, arabiska, thailänska, ryska, m.m. På nationella provet ingick det att läsa ett diagram. Jag tänkte på dem som inte ens hade slutat skolan, om hur dem skulle kunna klara det.

    Min lärare var hel underbar. Tänk att undervisa en sådan grupp, att det gick. Antagligen klarade några inte provet, men vi kunde komunicera oss med varandra till slut.

    Mia, jag håller med dig. Jag tycker inte att det är en bra idé att införa ett bonussytem eftersom att det är andra saker som driver oss. Det är klart att vi vill lära oss svenska. Det är inte roligt att bo här utan att kunna det.

    Jag tror mer på att det skulle vara bättre att göra mer individanpassade grupper beronde på vilken bakgrund man har. Man börde ta hänsyn till ubildning och också vilket språk man pratar från början.

    Tack så mycket Mia.

    Hälsningar

    SvaraRadera
  5. Kära anonym.
    Trist att höra att du både blivit misshandlad och knivhotad!
    Jag anser inte på något vis att detta skulle vara ursäktat på grund av att man inte ät etniskt svensk. Oavsett vilka som gör en sådan handling finns det säkert förklaringar men jag anser INTE att det är en ursäkt. Självklart måste man ta ansvar för sitt eget liv och sitt beteende. Jag tycker däremot att samhället sviker våra ungdomar som har det knepigt, både svenska och invandrare. När man drar in på alla kringresurser i våra skolor samt fritidsverksamhet för ungdomar är jag rätt övertygad om att ungdomar med problem söker sig till ”fel” umgänge. Alla vill ju på något sätt känna sig accepterad som en i gänget när man är ung och osäker.
    Vad gäller SFI så är jag övertygad om att det finns enorma problem och dessa problem har funnits i allt för många år. Självklart ska det inte vara lätt att fuska sig till socialbidrag genom att inte göra sitt bästa på prov eller på något annat sätt. Jag är dock rätt övertygad om att de flesta som kommer till vårt land är villiga att göra sitt allra bästa för att både lära sig svenska och sedan få ett arbete de kan vara stolta över. Jag tycker inte att det är att ”muta” någon om vi ger dessa människor relevant undervisning i svenska. Tvärtom tror jag att det är en enorm samhällvinst att göra detta. Vi måste dock inse att det är människor från olika kulturer och med en stor spridning i utbildningsnivå vi ska utbilda. Tyvärr har vi väl allt för länge enbart haft ett ”tycka synd om” perspektiv på dessa människor så vi glömt att se dem som individer och resurser. Många som kommer till Sverige har varit med om fruktansvärda upplevelser och behöver naturligtvis hjälp med att bearbeta detta, men jag är säker på att de allra flesta är tacksamma för att de fått komma till Sverige och på alla sätt vill visa sin tacksamhet genom att lära sig svenska och skaffa ett jobb så de kan betala skatt och på så vis betala den hjälp de fått.
    Jag tror det finns både onda och goda människor i alla länder och kulturer. Efter det du skriver tror jag inte alls att du är någon ond människa och jag kan mycket väl förstå att man blir förbannad och hatisk när man blivit illa behandlad. Är man bara medveten om att det är individer som gjort något dumt och inte en grupp som vi envisas kalla invandrare är det ok så länge man inte ger igen med samma mynt.

    SvaraRadera