fredag 22 maj 2009

Val till Europaparlamentet


Så var det snart dags för val igen, ja valet av kandidater till EU-parlamentet är ju den 7 juni. Då ska vi i Sverige rösta fram 18 ledamöter som ska företräda oss i EU. Eftersom EU bestämmer rätt mycket om vår vardag tycker jag det är viktigt att så många som möjligt går och röstar. Frågan är ju bara vilket parti man ska rösta på och om man ska kryssa för någon kandidat. Det är inte helt enkelt att hitta information om vad de olika partierna vill göra i EU-parlamentet och dessutom är skillnaderna många gånger hårfina vilket inte gör saken lättare. Om jag nu vill kryssa för någon kandidat på valsedeln, var hittar jag information om denne?

Alla partier är rörande överens om att det är viktigt att rösta och att vi måste få ungdomarna att gå till valurnorna även i detta val. Här har gymnasieskolorna en viktig uppgift att fylla. Tyvärr tror jag inte att det är så många skolor som lägger så mycket krut i att diskutera och informera om valet till EU-parlamentet. Ska vi få ungdomarna engagerade tror jag att man måste föra ut diskussionerna till gymnasiernas årskurs 2 och 3, hjälp dem att förstå vad det är de ska rösta på och hjälp dem att sortera bland partierna. Eftersom skillnaderna mellan våra svenska partier vid en första anblick är så pass små tror jag att det är lätt att ungdomarna endera struntar i att rösta eller röstar på ett en-frågeparti som Piratpartiet som för en fråga som engagerar många ungdomar.

Jag har en ganska nybliven 18-åring hemma och jag har haft stora pedagogiska problem med att få honom att förstå vikten med att använda sin nyblivna rösträtt. Nu har jag nog övertygad honom om att han ska rösta, nästa problem är att hjälpa honom att besluta sig för ett parti. Eftersom han är lat som få och måttligt politiskt intresserad har jag tagit på mig uppgiften att försöka sålla ut frågor som kan beröra och ta reda på vad partierna står i dessa frågor, en inte helt lätt uppgift men jag ger inte upp. Själv vet jag vilket parti som får min röst men jag tycker det är viktigt att sonen själv får försöka ta ställning.

Jag ser i vilket fall fram emot att på valdagen den 7 juni för första gången få gå till valurnorna tillsammans med min son!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar