söndag 3 maj 2009

Sex som vapen



För någon vecka sedan satt jag och läste Röda Korsets eminenta tidning ”Henry” och blev djupt berörd av artikeln som handlar om hur kvinnor i Kongo blir sexuellt utnyttjade som ett vapen av rebellerna som verkar i Kongo. Kvinnorna utnyttjas hänsynslöst av rebellerna och våldsamma gruppvåldtäkter är ingen ovanlighet. Dessa kvinnor får ofta skador som gör dem inkontinenta, vilket gör att de luktar urin och ibland avföring. Detta är förstås ett personligt trauma men gör också att de många gånger blir förskjutna av sin make och resten av samhället.
I år fick dr Denis Mukwege vid Panzisjukhuset i Bukavu, DR Kongo, ta emot FN:s pris för mänskliga rättigheter. Han kämpar hårt för att ge dessa utsatta kvinnor ett värdigt liv, inte bara fysiskt genom operationer utan han kämpar också för att ge dessa kvinnor en sysselsättning de kan försörja sig och sina barn på.

När jag läste om dessa kvinnor var det inte någon nyhet för mig och jag kände att även alla som inte är medlemmar i Röda Korset borde få kännedom om i vilket helvete många kvinnor i dagens samhälle lever under. Därför blev jag så oerhört glad över att läsa SvD idag som har en utmärkt artikel om kvinnornas utsatta situation i Kongo. Det är ingen lättsam läsning - men läs den!


Vill du vara med och hjälpa dessa kvinnor och andra kvinnor i världen som har det svårt kan du göra det genom att stödja Röda Korsets kampanj ”Rädda Mammorna”


KÄRLEK, HUMANISM - vi får aldrig glömma de som har det svårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar