fredag 5 mars 2010

Klädernas makt


Idag ”avslöjar” Aftonbladet att Moderatrna inför valet har skrivit ihop en klädkod - ”En guide till nya moderaternas utseende”. Löjligt kan man ju tycka, men man ska inte förakta de signaler valet av kläder sänder ut. Någon som kommer ihåg debatten om Mona Sahlins handväska?!

Att Moderaterna nu känner att de måste skriva ihop en slags klädkod där man ber partiföreträdare att skippa slipsen och pärlhalsbandet till förmån för jeans och uppknäppt skjorta känns ju lite fånigt men samtidigt ganska insiktsfullt. Man är medvetna om att kläder sänder ut signaler till potentiella väljare. Samtididigt får jag känslan av att man nedvärderar dessa väljare, det är väl ändå budskapet som ska vara i fokus?!

Jag tillhör kategorin som gillar att provocera med kläder. Går jag på en tillställning där jag inser att det är jeans och tröja som gäller sätter jag nästan alltid på mig en snygg klänning och högklackade skor. Jag observerar med förtjusning de blickar jag då får (oftast negativa), med samma förtjusning tar jag sedan emot de förvånade (och då oftast positiva) kommentarer jag sedan får när det visar sig att vi spelar på samma planhalva.

Kläder är viktiga och sänder än idag ut ett budskap om vem man vill vara OCH här är det ofta pengar och makt som spelar roll. Det som blir lite fånigt idag är att det är väldigt få som kan skilja tvåtusenkronorsjeansen från de billiga varianterna om man inte tydligt visar Armani-lappen (vilken i och för sig kan vara hur falsk som helst!), lika svårt kan det vara att skilja kosymen från Dressman från den dyra på fina gatan.

Jag är väldigt glad att socialdemokraterna ännu inte ansett sig nödgade att införa en klädkod. Jag hoppas att det beror på att man förstår att munnens budskap är det viktigaste. Sedan får man aldrig någonsin glömma att kläder sänder signaler, både positiva och negativa.

Politiskt rätt klädkod, finns det? Jag tror det viktiga är att man försöker tänka på att kläderna inte tar över budskapet! Men klädkod – tveksamt!


Aftonbladet om detta: 1 2

Andra som bloggat om detta: Peter, Johan, S-buzz, Tokmoderaten,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar