fredag 18 december 2009

Jul, jul, strålande jul....

Julafton närmar sig med stormsteg. En dag som innebär att en hel radda plikter ska vara utförda.

Julskinka. Älskar doften av nygriljerad skinka. I år får jag dock bilder av vanvårdade grisar på näthinnan. Hur ska jag veta om grisen jag köper har haft ett någorlunda gott liv? Jag har liksom inte tid att leta reda på någon snäll ekobonde och handla gårdsgris!

Laxen. Gillar lax i de flesta former, men även här uppstår problem. Vildfångad lax får man väl knappt äta och odlad har jag förstått leder till miljöproblem.

Sill är en av de få saker jag verkligen tycker är gott på julbordet. Tror det är OK att äta men helt säker är jag inte.

Julklappar. Jag har haft hårda förhandlingar och nu lyckats minimera antalet personer som ska ha klappar, ändå är ångesten där. Jag har endast lyckats inhandla FYRA julklapp och har ingen aning om när tiden ska räcka till för julklappsshopping. Tack och lov för internet!

Piffandet – hatar alla tidningar som kommer med små käcka tips om hur man snabbt och enkelt piffar upp sitt hem till jul – JAG HAR INTE TID!

Jag gillar julen men blir galen på alla måsten. Jag fattar inte hur ”alla andra” hinner fixa apelsiner med nejlikor, baka pepparkakor, göra egna julkort, koka knäck, lägga in sill, hänga upp julgardiner, rimma till klapparna SAMTIDIGT som de hinner ordna glöggfester och gå på adventskonserter.

Är en totalt misslyckad husmor/mor som fuskstädar, köper sill på burk, pepparkakor på konsum, handlar på nätet, skickar julkort via e-post (om jag hinner/kommer ihåg), hänger upp några julkulor istället för gardiner och drar ned persiennerna för att slippa se de skitiga fönstren.

GOD JUL!

3 kommentarer: