måndag 28 december 2009

Bloggtorka i ledighetsmolnet


Bloggtorka! Har ingen riktig inspiration att skriva. Är inne i ett mjukt lugnt moln som kallas ledighet, lullar omkring i morgonrock, läser tidning, kollar bloggar, tränar lite halvhjärtat, fikar och myser.

Borde kanske skriva om det fantastiska lilla embryot till uppror i Iran, de beundrandsvärda unga som med livet som insats vågar protestera mot en grym regim. Känner dock att jag kan för lite om landet och dess tappra invånare. Kan bara sända en strimma hopp om att även dessa människor inom en rimlig framtid ska få uppleva demokrati.

Kanske skulle jag skriva om flyktinbarnen från Afghanistan som smugglats i en torftig lastbil och sedan av SJ blir utsläppta mitt i skogen utan vare sig varma kläder eller instruktioner om vad de ska ta sig till. Blir än en gång i vilket fall glad över att det finns varmhjärtade människor som med självklarhet hjälper till så gott de kan. Jag hoppas innerligt att dessa ensamma förvirrade pojkar får ett gott första intryck av Sverige och dess invånare. Hoppas ännu mer att Sverige fortsätter att visa upp sin humanitära sida för dessa pojkar som lidit alldeles tillräckligt.

Att män i Stockholm tydligen av Apotekets försäljningssiffror tydligen har problem med potensen känns inte heller så frestande att skriva om.

Att Obamas sjukvårdsreform som förhoppningsvis kommer att ge de flesta amerikanska medborgare rätt till sjukvård även om man inte har en fet plånbok är ju värt att skriva om. Men jag nöjer mig med att hoppas och håller tummarna för att det blir ett lagförslag som inte blir alltför urvattnat.

Miljön är ju ett outtömligt ämne att skriva om, men även här känner jag att mina kunskaper är för dåliga (HEJA MARIA W!!). Gör så gott jag kan på micronivå, åker kollektivt för det mesta, sopsorterar, komposterar och byter snällt till lågenergilampor. Även om inte världens länder kunde komma överens hoppas jag att varje enskilt land gör allt de kan och lite till istället för att i bästa sandlådestil luta sig tillbaka och och strunta i att anstränga sig för att ”de andra minsann inte vill vara med”!

Ja, ja, misstänker att jag snart blir så upprörd över något att jag inte kan hålla fingrarna borta från tangentbordet. Till dess är det faktiskt kanska skönt här i mitt ledighetsmoln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar