måndag 29 juni 2009

Har idag gjort DET


Idag har jag registrerat mig som medlem av det Socialdemokratiska partiet.

Jag har aldrig varit medlem i något parti förut och för mig har det varit ett långt och svårt beslut att ta. Har genom livet röstat både rött och blått och aldrig riktigt känt något behov av att ”välja sida”. Sedan alliansen kom till makten har jag dock känt mig allt mer frustrerad och arg. Beslut efter beslut går mot mina åsikter. Jag är numer väldigt oroad över vilket håll Sverige är på väg mot med alliansen vid rodret. Visst har det varit trevligt med sänkt skatt och mer pengar i plånboken men när jag ser hur det har drabbat skola, vård och omsorg blir jag rädd – vart är vi på väg?! Jag vill INTE leva i ett samhälle liknande det i USA där plånboken styr vilken vård eller utbildning jag kan få.

Att bli Socialdemokrat ”på riktigt” var som sagt inte något lätt beslut. Jag har funderat fram och tillbaka, vänt och vridit på mitt beslut i månader. För mig är det ett stort steg att ta och jag vill känna att det är rätt. Stämmer nu mina åsikter (ja de flesta i vilket fall) med sossarnas? Är jag påverkad av kära Calle? Har jag läst för många sossebloggar? Orkar jag/vill jag engagera mig?

Har nu läst i en massa alliansbloggar (och blivit arg), inser att Calle påverkat mig men att jag står för åsikterna, inte allt men mycket och nu med stora barn orkar jag nog med ett nytt engagemang, politik istället för idrott (är fd simmarmorsa).

Så se upp kära Maud, Fredrik och Jan – nu kommer jag och jag är arg!

4 kommentarer:

  1. Vad är skillnaden att aktivt vara medlem mot att bara rösta på S i valen? På riktigt, i praktiken, vad ändras i och med inträdet?

    SvaraRadera
  2. Vet inte vad som kommer att förändras. Tanken är väl kanske att jag inte bara ska sitta isoffan och tycka och tänka utan bli lite mer aktiv. För mig är det ett stort och lite allvarligt steg att ta.

    SvaraRadera
  3. Till Anna

    Är oerhört glad för din kommentar. Eftersom du var så gullig och lämnade ut ditt mobilnummer ville jag inte pulicera kommentaren. Du ska veta att det betyder mycket för mig att du bryr dig!!!!

    SvaraRadera
  4. Det var nog bara en fundering som slog mig. Vad skillnaden är i praktiken. Jag förstår att det kanske är ett symboliskt steg? Att sätta ner foten mer bestämt.

    Jag har heller aldrig varit medlem i något parti och är nog ganska nyfiken på vad det egentligen innebär. Jag skäms nästan för att jag är så pass okunnig i ämnet.

    SvaraRadera