tisdag 9 juni 2009

Valet till Europaparlamentet - en lite längre tanke


Varför gick det som det gick? Varför gör Socialdemokraterna ett katastrofalt dåligt val i Stockholm?

Enligt min mening har debatten i valet till Europaparlamentet allt för mycket kretsat kring inrikespolitik och inte frågor som behandlas i Europaparlamentet. Att som Socialdemokraterna ha en slogan som ”Jobben först” och sedan tro att folk är så dumma att de inte fattar att EU inte har så stort inflytande över hur många arbetstillfällen vi har i Sverige är förödande. Självklart skulle kraft läggas ned på att diskutera arbetsrättsliga regler som EU faktiskt har varit med om att besluta. Nu diskuterades detta genom att slänga ur sig ord som Laval-domen, Vaxholm och utstationeringsdirektiv. Hallå! Hur många kommer ihåg vad Laval-domen och Vaxholm handlar om, vad är utstationeringsdirektiv??? Var finns retoriken och förklaringarna till att man tar upp dessa frågor? Det är väl bra för Anna och Pelle i Täby att plocka in ett par polacker för att måla om villan i Täby, ja, ja, kvitton känns väl inte så relevant, bara det blir bra gjort. Oooops så slant målaren och råkade slå sönder ett fönster. Ja, ja, det är väl bara att ringa försäkringsbolaget – eller vänta nu – hmm hur förklarar jag att jag betalat svart??? Den lilla polacken sedan, ja han råkade visst skära av ett antal senor i handen så han kan inte jobba de närmaste åren – hmmm försäkring – njaaa! Istället låter man folk med åsikter som i sig är helt riktiga men inte helt genomtänkta släppas fram utan någon som helst motreaktion. Polacken kommer ju hit och jobbar i 3 månader och på det han tjänar här kan han försörja både sig och sin familj i ett helt år – bra, eller hur – en win win situation för Svensson och polacken!?

Marita Ulvskog, en duktig och kompetent politiker, men i detta val har hon enligt min mening varit väldigt slätstruken utom när det kommit just till jobbfrågor och då har de flesta börjat gääääspa!

Stockholm, ett katastrofområde för socialdemokratin! Varför? Täby, Danderyd och Lidingö är områden som sossarna aldrig kommer åt. I andra områden borde det inte vara så stora problem om man diskuterar rätt saker. Vad är då rätt saker enligt mig? Jo självklart arbetsrättsliga regler, flyktingpolitik, jämställdhet, miljö och frågor som rör de små och svaga i samhället, men också frågor som rör ”livet” på internet. När man så diskuterar dessa frågor får man inte vara allmän i sina ordalag utan ganska konkret i det man faktiskt strävar efter. Stockholmare är överlag är ganska välutbildade och vana att ifrågasätta och dessutom vana att i att söka fakta. Då måste man som politiker vara övertygad om att man vet vad man pratar om!

Folkpartiet, ett parti som jag en gång i tiden tyckte hade bra och humanistiska åsikter, ett parti som jag idag får rysningar av och anser står till höger om Moderaterna. För dem gick det bra, till och med fantastiskt bra i detta val. Varför då kan man fråga sig. Enligt min åsikt beror det på stor del i att de faktiskt pratade om frågor som hör hemma i EU OCH att de har en fantastiskt kvinna som första namn, Marit Paulsen. Likadant med miljöpartiet, de inriktade sin valkampanj på sin huvudfråga, miljön. Piratpartiet, alla etablerade partiers skräck! Haa, säger jag till ALLA etablerade partier! Tar ni inte de unga väljarna på allvar, så kommer enfrågepartierna att ta över. VAD har ni era ungdomspartier till? Kosmetika? Jag tycker det är bra att det då och då kommer in ett litet parti och rör om i grytorna! Det var ganska symtomatiskt att i princip alla partier den sista veckan blev små piratpartister när de började inse att detta var en fråga var/är viktig för många!

I valet till Europaparlamentet är personfrågan fantastiskt viktig! I EU viner partipiskan inte alls på samma sätt som i riksdagen. I EU måste man kunna förhandla och ha förmågan att skapa kontakter. Här rådet i mångt och mycket devisen ”om du kliar mig på ryggen….” och då är de sociala spelet enormt viktigt! Vilka visar då socialdemokraterna upp, jo Marita! Vill man veta om det finns andra kandidater får man gå in på hemsidan och där visas högst summariskt den fem första kandidaterna. Hur ska jag då som inte har tid med torgmöten mm få reda på dessa kandidaters åsikter, språkkunskap och hjärtefrågor????

Jag har inte några patentlösningar men jag tror att socialdemokraterna borde ta och damma av ordet solidaritet, det rymmer mycket, både på hemmaplan, inom EU och i världen.













1 kommentar: