söndag 19 september 2010

Hoppas att imorgon få vakna till en lite varmare och grönare värld!

Jag har idag röstat för att vi Ska få ett Sverige som även bryr sig om de svagare i samhället. Jag har givit min röst till de barn som t ex har ADHD så de med självklarhet får det stöd de behöver i och utanför skolan. Min röst stödjer också våra riktigt små medborgare så att de ska slippa hörselskador för att deras förskola har så många barn på varje avdelning att de måste skrika för att höras. Alla barn och ungdomar som går i skolan får min röst så att även desom går i skolor som ligger utanför Danderyd får känna att de går i Sveriges bästa skola. Min röst ska kämpa för att dina och mina skattepengar går till lärare, skollokaler, skolhälsovård, näringsrik och god mat, bra läromedel – ja allt som kan stimulera våra barn att bli så bra de bara kan. Om någon misslyckas i skolan vill jag att min röst ska hjälpa denna människa att få ytterligare chanser i livet.

Min mormor får min röst för att någon från hemtjänsten ska ha tid att ta henne på en liten promenad ibland. Även min mor som yrkesarbetat sedan hon var 15 men nu är pensionär får min röst, varför ska hon betala mer skatt för att hon fyllt 65??

Min röst går till sjukvården så att alltid är självklart att behovet och inte plånbokens tjocklek avgör vilken vård du får. Min röst ska även styra vården dit den gör mest nytta inte dit där vårdföretagen kan tjäna mest pengar. Min röst ska göra så att patienterna och de gamla får god och näringsrik mat så de snabbare blir friska och/eller tycker livet blir lite trevligare.

Jag hoppas att min röst får alla flyktingar att känna sig välkomna och omhändetagna, att vi tillsammans hjälper dem att lära sig vårt språk och bjuder in dem till våra arbetsplatser.

Jag vill också att min röst flyger ut över världen, till kvinnor som blir sexuellt utnyttjade i krig, till barn som förlorat sina föräldrar i AIDS och till hjälp att skapa en värld som även våra barnbarn kan leva i med rent vatten och luft som man inte blir sjuk av.

Min röst hoppas jag ska göra vårt vackra land lite mer solidariskt. Jag vill inte få mer i min plånbok om det betyder att andra får det sämre på min bekostnad.

Tänk så underbart de vore att få vakna upp i morgon och inse att många, många människor vill samma sak som jag.
Och tänk vad häftigt att imorgon för första gången ha en kvinnlig stadsminister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar