tisdag 23 februari 2010

Vilken skola vill vi ha?

Vill vi ha Björklunds skola där eleverna sitter som tända ljus och lär sig sina utantill läxor eller vi ha Olofssons skola där skolan ska få mer pengar om barnen presterar bra på nians nationella prov ? ELLER vill vi kanske ha en skola som ser alla barn, en skola där kunskap är viktig men också rolig, en skola som lär barnen kritiskt tänkande och har högt i tak, en skola där skolmåltiden är viktig och får kosta, en skola där lärarna får fortbildning för att kunna stimulera.

Jag håller med Maud Olofsson när hon i DN. Debatt säger "Alla elever förtjänar att mötas med höga förväntningar och en skolmiljö där de växer som människor. Vi ska ställa krav på lärare men också ge dem stor professionell frihet. För det är rektors och lärares ledarskap som är nyckeln till framgång.” Det jag INTE håller med om är att mer pengar till skolor som förbättrar sina resultat i nians nationella prov skulle leda till en bättre skola. Det är allt för lätt för skolor att då lägga för stort vikt vid de nationella proven. Nationella prov är bra för att kunna göra en grov jämförelse mellan olika skolor i landet men det mäter inte ALL kunskap och det är lätt att vissa skolor lägger för stor vikt i att öva på gamla nationella prov för att få mer pengar.

Idag har vi både kommunala skolor och friskolor. Jag tycker i grunden att det är bra med friskolor men gillar inte idén att rikkapitalister ska få vinstutdeldning på mina skattepengar. Eventuellt överskott vill jag ska komma eleverna till del – oavkortat!
Jag vill ha en skola där villkoren är hårda, lika och tydliga. Jag vill ha en skola där duktiga elever får utmaningar, där barn som har problem med matte får extra stöd, där skolhälsovård är en självklarhet och där lärarna får blomma. Jag vill att barn med fysiska eller psykiska handikapp skall kunna gå i en skola med lärar utbildade för deras behov utan att barnen måste ha starka och påstridiga föräldrar. Jag vill också att både våra nysvenska barn och vuxna ska få möjlighet att lära sig vårt svåra språk på en nivå anpassad till varje individ.


Alliansens skolpolitik gör mig rädd och orolig. Tror och hoppas på en rödgrön skolpolitik inom snar framtid, barnen är vår framtid och måste få kosta. Det bästa vore förstås en blocköverskridande överenskommelse som ger skolan tydliga riktlinjer och arbetsro mer än fyra år i taget, tyvärr verkar det inte möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar