måndag 22 februari 2010

Surtanten gillar inte kyla och tydligen inte stockholmstrafiken heller!

På väg till jobbet, påpälsad så jag knappt kan röra mig gnäller jag över SL, banverket, MTG eller vem det nu är som inte lyckats fixa så bussen kommer i tid. Skäms sedan lite över mig själv, jag har ju i vilket fall lyckan att ha ett arbete att tappert försöka ta mig till.

På väg hem svär jag förbannelser över att behöva stå som en packad sill tillsammans med främlingar som luktar våt ylle och för mycket parfym. Vänder mig och ser en av Stockholms alla hemlösa, han verkar trivas i den varma överfyllda vagnen och pratar glatt med sina medpassagerare. Än en gång skäms jag, jag har ju faktiskt ett varmt hem att åka till, försöker tappert le lite och fäller en medlidsam kommentar om de stackars chaufförer som så gott de kan transporterar surkartar som mig. Förvånansvärt får jag igång ett litet samtal och de flesta är överens om att inget blir bättre för att vi skäller på fel människor MEN det kan inte vara meningen att Stockholm ska drabbas av kaos när det blir snö och kyla. Vems som bär ansvaret? Ytterst måste det väl vara en politisk fråga.

När jag stelfrusen äntligen pulsar in på gården dyker surtanten upp igen. Det är väl själva katten att vi aldrig kan få plogat. Parkeringen är en katastros där man man får kliva i halvmeterhöga drivor för att kunna öppna bildörren och riskerar att köra fast om man är modig nog att försöka ta sig in eller ut från parkeringen. Så får jag då skämmas över gnälltanten igen. På en lapp i porten läser jag att de tappra män som ska ploga hos oss knappt har sovit på flera dygn och prioriterat äldreboenden framför oss. En stor kram ska de ha dessa tappra män (ja, jag har bara sett män här hos oss)!

Tycker det räcker med vinter, snö och kyla nu! Tyvärr bor vi ju där vi bor och även i Stockholm är det ju då och då vinter. Det är inte acceptabelt att halva Stockholms lokaltrafik slås ut p g a snö och kyla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar