söndag 14 februari 2010

Gratis knark - NEJ tack!


På måndag ska en del missbukare i Köpenhamn enligt DN kunna få två doser gratis heroin per dag. Denna s k behandling införs eftersom man sett att mellan fem och tio procent missbrukare fortsätter att missbruka heroin trots att de får en metadonbehandling. Denna typ av behandling finns även i Schweiz, Tyskland, Nederländerna och Storbrittanien. I Sweiz har man funnit att ca 30 procent av deltagarna kunde klara av att arbeta under behandlingen.

Att ge gratis heroin till missbrukare tycker jag känns som att samhället ger upp. Kanske räknar man med att brott begågna av narkomaner kommer att minska och därmed samhällets kostnader. Jag kan inte annat än att tycka att det är fel väg att gå. Att dessa missbrukare klarar av ett jobb under behandlingen gör mig bara rädd, vem vill arbeta med någon som är påtänd?

För mig känns det självklart att vi har nolltolerans mot missbruk. Alla former av liberalisering av knark gör mig livrädd, hur mycket lättare är det inte att hamna i ett missbruk om det är OK att gå in på ett kafé och röka hasch.

Självklart ska man på alla sätt bekämpa att någon hamnar i missbruk. Polis och tull måste få resurser att bekämpa att knarket kommer till Sverige. Inte minsta lilla gram ska vara tillåtet att bära på sig. Vi måste börja tidigt med att reagera när vi ser ungdomar i farozonen.

Att införa ett sprututbytesprogram är jag däremot helt för. I ett sådant program kan professionell personal på alla sätt försöka motivera till behandling. Främst är det dock till för att hindra smittspidning av allvarliga sjukdomar som HIV och hepatit.

5 kommentarer:

  1. Nej ingen ska få räka dödshasch medan alla ska få supa sig redlösa varje dag om dom så vill, eller hur?

    Och nej, vem som hellst blir inte missbrukare.

    SvaraRadera
  2. Du kan uppenbarligen ingenting överhuvud taget om missbruk och narkotika. Du har ingen aning om hur heroin påverkar en människa fysiskt och psykiskt. Din text är så oupplyst och så fullkomligt fullproppad med fördomar och "rädd- hemmafru-floskler" att man börjar undra, vad får dig att skriva det här? Något slags behov av uppmärksamhet? Skaffa dig en utbildning. Se lite av världen. Prata med människor som arbetar med heroinmissbruk. Kanske till och med... trumvirvel... en heroinist. Jag blir väldigt ledsen när jag läser din text då du och dina likar är det enda som står emellan en reell chans till ett värdigt liv för tunga missbrukare.

    SvaraRadera
  3. "hur mycket lättare är det inte att hamna i ett missbruk om det är OK att gå in på ett kafé och röka hasch" ungefär lika lätt som det är att bli alkoholist för att man kan dricka öl på krogen

    "Att införa ett sprututbytesprogram är jag däremot helt för. I ett sådant program kan professionell personal på alla sätt försöka motivera till behandling." kan du inte se samma possetiva efekt även på en heroin-behandling? då kan ju missbrukarna prata med vårdpersonal istället för langare medans dom "tänder på"

    SvaraRadera
  4. Jag tror bara inte på att ge heroin till missbrukare!

    Jag tillhör inte heller dem som vill jämföra hasch o dyl med alkohol.

    Viktigast av allt är att förhindra att någon hamnar i missbruk, de som tyvärr hamnar där ändå måste få professionell vård.

    SvaraRadera
  5. Varför känns det som att samhället har gett upp, och varför är du rädd för liberaliseringen av knark? Det vore intressant om du kunde utveckla!

    Tack på förhand

    SvaraRadera