måndag 17 augusti 2009

Frihet, jämlikhet och solidaritet - Monas sommartal


Hade tyvärr inte tid att lyssna på Mona Sahlins sommartal i Nacka i lördags. Jag har nu i vilket fall läst talet och det som glädjer mig mycket att orden frihet, jämlikhet och solidaritet finns med.
Jag har inte orkat läsa så många recensioner och bloggar om talet men de jag har läst fokuserar, av naturliga skäl på Monas tal om jämlikhet mellan könen.
Jag blir dock ännu mer glad åt att hon nämner solidaritet med världens svaga, hon tar bl a upp valet i Iran och hur kvinnor blir sexuellt utnyttjade i krig. Detta är naturligtvis också en fråga om jämställdhet och jämlikhet men framförallt en fråga om solidaritet med de som har det så mycket sämre än vi – trots dåliga tider, arbetslöshet och elände har vi ju det så ofantligt mycket bättre än t ex kvinnorna i Kongo.

En annan sak som jag blir oerhört glad över att hon nämner är skola, vård och omsorg. Att jag för en liten tid sedan gick med i det socialdemokratiska partiet beror till mycket stor del på att jag inte står ut med Björklunds oerhört cyniska syn på utbildning. Därför blev jag sååå glad när jag i Monas tal läste att alla alltid ska få en chans till – och en chans till. Det kan enligt mig inte vara rimligt att man för alltid ska dömas och bedömas av vad man lyckades prestera som artonåring, mycket kan hända och ändras i livet efter myndighetsdagen. Den borgerliga alliansen talade så vackert om ett livslångt lärande, man skulle kunna byta yrke och inriktning flera gånger i livet, sedan tog man snabbt bort möjligheten till detta (ja, om man inte redan hade toppbetyg från gymnasiet vill säga). Jag jobbar själv på en högskola och ser hur betygsgränserna för en högskoleutbildning blir allt högre, har man lite sämre betyg eller är äldre än 25 få man lita på att man kan göra bra ifrån sig på högskoleprovet.

Friskolor – jag tror säkert att friskolorna har fått en och annan kommunal skola att rycka upp sig och tänka till. Jag tycker det är utmärkt att man kan starta en friskola för att man brinner för en idé, idag är det nog tyvärr vanligare att det är stora bolag som ser att de kan tjäna pengar på mina skattepengar. Friskolor ska enligt min mening inte kunna dela ut mina skattepengar till sina aktieägare. Att de i goda tider kan göra vinst för att sedan kunna investera i skolan är helt OK enligt mig men det kan INTE vara rimligt att dela ut mina och dina pengar till andra än eleverna! Detta gäller naturligtvis även inom vård och omsorg.

Idag konkurrerar inte kommunala skolor och friskolor på samma villkor, friskolor kan t ex välja bort elever med särskilda behov, elever som av naturliga skäl kostar lite extra. Idrott, matsal, bibliotek, skolsköterska, kurator, fritidspersonal, labsalar, resurslärare, utbildade lärare och ja allt som kostar pengar kan friskolor välja bort eller lösa på ett mer kostnadseffektivt men sämre sätt. Samma sak gäller inom vård och omsorg, även där är ju personalkostnaderna de största kostnaderna, vilket ju kan locka till att anställa färre och/eller mindre välutbildad personal.

Friskolor eller privat riven vård kan bidra till mycket vad gäller idéer och utveckling men de måste ske på samma villkor som den offentliga verksamheten och jag vill INTE se mina skattepengar försvinna i aktieutdelning!

Heja Mona – fortsätt att tala om frihet, jämlikhet och solidaritet. Det finns mängder av områden där dessa ord passar in.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar