söndag 16 augusti 2009

Blir man lyckligare om man är smal?

Jag har under sommaren roat mig med att titta på vilka sökord som lett till denna lilla blogg. Helt förskräckt konstaterade jag att det absolut vanligaste sökordet är ”smal” ofta följt av ”vill bli” eller ”hur”. Tyvärr tror jag att de som hamnat här har blivit väldigt besvikna. Jag har visserligen skrivit om både size zero, bantning och fetma men har då konstaterat att jag tycker hetsen i media är ganska läskig och alla varken kan eller vill se ut som utmärglade fotomodeller.

Att så många söker information om hur de snabbt, enkelt och smärtfritt ska gå ned i vikt är skrämmande. Är man överviktig är det ur hälsosynpunkt lovvärt att man vill gå ned i vikt, tyvärr tror jag inte på några genvägar utan det är den gamla beprövade metoden som gäller – man måste göra av med mer kalorier än vad man stoppar i sig. Man måste alltså börja röra på sig och tänka på vad man äter och en ändring av livsstil är aldrig vare sig lätt eller smärtfritt.
Media pumpar ständigt ut budskapet att man måste vara smal och söt för att vara en lyckad och lycklig kvinna. Under vår och försommar blir vi fullständigt bombarderade av tips om hur vi går ner i vikt snabbt och utan ansträngning för att vi ska se snygga ut i bikini och lilla sommarkjolen. Detta märktes mycket tydligt när jag kollade sökord, under april till juni ökade sökordet ”smal” markant. Om man är överviktig eller fet är det självklart att man bör gå ned i vikt, inte för att komma i bikinin utan för att hälsan drabbas av övervikten. Tyvärr är det sällan media fokuserar på hälsoaspekten, allt går i princip ut på att vi måste vara vackra och då måste man vara smal.

Jag är på intet vis tjock men även jag blir påverkad av medias bild om hur man ”bör” se ut. Det är väldigt lätt att kritiskt börja titta på magen och tycka att man nog har lite väl mycket fett där, mår man då inte riktigt bra är risken stor att man börjar träna lite extra och äta lite mindre och hamnar i en vad jag kallar ”size zero-fälla”. Det är lättare än vad man tror att hamna där, jag har själv varit och nosat i detta och vet hur lätt det är att hamna i en väldigt sned
kroppsuppfattning.

Jag tror att skolan har en väldigt viktig uppgift att fylla i denna fråga. Skolan måste få eleverna att lära sig att kritiskt granska den mediabild som ges av hur man bör se ut, inte bara tjejer, även killar drabbas av detta. Skolan har även en viktig uppgift att fylla när det gäller mat och hälsa, eleverna måste få lära sig hur man äter någorlunda nyttigt. Tror också skolan på ett annat sätt ska uppmuntra eleverna att hitta just ”sin grej” när det gäller att röra på sig.Självklart är detta inte bara skolans uppgift utan vi som är föräldrar har ett stort ansvar för vad vi stoppar i våra barn, hur vi uppmuntrar till motion och inte minst måste vi på alla sätt försöka bygga upp ett gott självförtroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar