lördag 22 augusti 2009

Tack, men nej tack, käre Fredrik!


Kära Fredrik

Jag älskar pengar, eller rättare sagt allt man kan göra för pengar så jag tackar ödmjukast för ditt erbjudande om 250 kr mer i månaden. Tyvärr måste jag säga att ditt erbjudande för tillfället verkar som en muta och så långt har jag ännu inte sjunkit att jag tar emot mutor, därför tackar jag nej till ditt erbjudande och försöker klara mig på den lön jag får idag.
Om det är så att du fortfarande känner för att ge bort 250 kronor i månaden har jag några förslag du kan fundera på:

* Min käre mor som numer är pensionär skulle bli jätteglad över dessa slantar, kanske hon då skulle kunna besöka sina kära särbo lite oftare.

* ”Mina” underbara, entusiastiska studenter som ska ta hand om dig och mig Fredrik när vi blir gamla och sjuka. 250 kronor mer i månaden skulle innebära att de slipper äta de förhatliga nudlarna lika ofta. En liten frukt och eller grönsak då och då kanske kan göra att de orkar genomföra sina studier inom utsatt tid som din käre allianskamrat, Björklund, vill.

* Den skola mina barn gått i under hela grundskolan skulle bli jätteglada över att få 250 kronor mer i månaden. Kanske skulle då kunna köpa in lite hopprep, fotbollar, kortlekar, kritor och spel så barnen har något kul att göra på rasterna. Med lite tur kanske pengarna räcker till tvål på toaletterna också.

* Mitt emot mitt hus finns ett äldreboende. Jag är ganska säker på att de gamla där skulle bli väldigt glada över att en dag i månaden få känna doften av och naturligtvis få smaka hembakade
bullar. Om de hoppar över bullarna några månader kanske de har råd med en liten utflykt.

* ”Vårt” gamla dagis – oooops förlåt – förskola har en ganska tråkig gård. 250 kronor mer i månaden skulle göra att de skulle kunna plantera några bärbuskar och kanske till och med köpa in några nya leksaker.

Jag vet inte om du gett detta erbjudande om 250 kronor mer i månaden till fler än mig. Om det är så att fler avstår från detta erbjudande kanske pengarna skulle räcka till att ge barnen i skolan, och/eller, de gamla god och näringsriktig mat. Kanske kan man också laga dörrarna till toaletterna på barnens skolor så de har möjlighet att kissa under skoltid.

Jag tycker det är väldigt bra att du i dessa tuffa tider känner att du har råd att ge mig ytterligare 250 kronor per månad, jag känner dock att jag inte kan ta emot detta generösa erbjudande då jag känner att andra skulle ha mer nytta av dessa pengar.
Om det skulle bli väldigt många som tackar nej till ditt generösa erbjudande har jag ännu fler förslag, hör av dig om så blir fallet så kan vi diskutera saken!

Med vänlig hälsning
Maria Johansson

1 kommentar:

  1. Bra skrivet!

    Jag tackar också nej och skulle nog kunna tänka mig det omvända faktiskt.

    SvaraRadera