måndag 12 april 2010

En skola i världsklass kräver fantastiska lärare OCH resurser


”En skola i världsklass är en förutsättning för att Sverige ska vara ett framgångsrikt land också i framtiden”. Så inleder alliansen dagens artikel på DN Debatt om framtidens skola. Man fortsätter: ”Den enskilt viktigaste faktorn för goda resultat i skolan är en kvalificerad och engagerad lärarkår”. Jag tror alla kan ställa upp på detta, våra barn är vår framtid och är värda välutbildade och engagerade lärare.

Alliansen vill att lärarkåren skall bli legitimerade. Lärarfacken tycker detta är bra, men jag är tveksam. En legitimation innebär inte med automatik att man är en bra lärar, lika lite som legitimationen ger en garant för att sjuksköterskan/läkaren är lämplig för sitt yrke. Då tror jag mer på förslaget att varje nyutbildad lärare skall få ett år med en mentor.

Man vill också återinföra lektoraten i skolan. Bra tycker både jag och lärarfacken. Det är en bra och tydlig karriärväg för lärare som brinner för ett område och är villiga att lägga ned tid för att fördjupa sig för att såsmåningom kunna doktorera. Jag vill bara för tydlighetens skull påpeka att lektoraten kommer att kosta pengar. En lektor vill förstås få utdelning för år av studier genom att få en högre lön. Ett lektorat brukar också innebära att det ingår en viss procent forskning i tjänsten vilket med automatik minskar de timmar lektorn undervisar.

Jag tycker mycket av det alliansen föreslår är bra MEN blir samtidigt lite fundersam. Det här är en kostsam reform och jag har hitintills inte sett någon större vilja från alliansens sida att tillföra resurser till skolan. Jag blir lite orolig över att pengarna inte kommeratt räcka till en trevlig miljö, god mat, välutrustade musiksalar, bibliotek, skolsköterskor, fritidspersonal, resurslärare och allt annat som skapar en krativ och positiv miljö för lärandet.

Lärarna är superviktiga för elevernas vilja att lära och vi ska göra allt för att stödja dem i deras fantastiska arbete. Pengar till detta måste öronmärkas och inte hamna i en kommunal pott .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar