fredag 13 november 2009

Välkomna till Vellinge

Jag önskar av hela mitt hjärta att de ensamkomna flyktingbarnen får känna sig välkomna!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att de positiva krafter som finns i Vellinge tar över de negativa. Jag är helt säker på att det finns många människor som vill hjälpa dessa barn till ett bra liv i ett nytt och främmande land.

Jag hoppas att även invånarna i Vellinge inser att det är barn som kommit till deras kommun. Barn som genom desperata föräldrar sänts på en farlig resa som ett sista hopp för överlevnad. Barnen kanske aldrig mer har möjlighet att få kontakt med sina föräldrar, syskon eller vänner. Barn vars föräldrar som en sista desperat handling har skickat sina älskade barn på en resa som de av hela sitt hjärta önskar ska leda till ett liv i fred och frihet bland människor som vill dem väl.

Kära Vellingebor, ta hand om dessa vilsna barn. Tänk tanken att du ställdes inför valet att ditt barn riskerar att dö som barnsoldat eller i svält om du inte skickar det till ett annat land med risk för att ni aldrig mer kan träffas. Tänk tanken. Vilket oerhört tungt beslut att ta. Beslutet är tungt men ändå lätt om du som förälder vet att ditt barn överlever och får ett varmt välkomnade i det nya okända landet. Tänk tanken.


SOLIDARITET och HUMANITET


Självklart måste alla kommuner ställa upp och hjälpa barn som med risk för liv och hälsa lämnat sitt land, sina föräldrar, sina syskon, sina släktingar och sina vänner i förhoppning att få leva!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar