torsdag 5 november 2009

Måste man vara så duktig hela tiden?

Hur hinner vissa människor med allt, samtidigt som de är pigga, glada och fräscha? Själv stressar jag runt som en galning för att sedan kraschlanda i soffan och bara tittar på allt som INTE har hunnits med under dagen. Jag orkar bara inte vara så där duktig och supereffektiv hela dagen. De där andra som orkar ger mig konstant en känsla av att jag är lat och ostrukturerad – SUCK!

Blir trött av människor som glatt ställer väckarklockan en timme tidigare än nödvändigt, studsar upp och går och tränar. Efter träningen packar så dessa äckelpigga människor fram sin lilla matsäck med färskpressad juice, hembakat bröd och ekologiska tomater.
Väl på jobbet virvlar de in och ser ut som de kommit från någon stylingsalong, glatt kvittrar de om alla skojiga saker som ska uträttas under dagen. Jag har knappt vaknat och håller krampaktigt i min kaffekopp vagt medveten om att jag på något sätt även denna dag lyckats ta
mig till jobbet.

Till lunch plockar den supereffektiva människan fram sin hemlagade och näringsriktiga matlåda. Då kan jag i vilket fall säga HA, för det gör jag med. Mycket sällan har jag köpelådor, så det så!

På väg hem kan fröken superstrukturerad lugnt sitta och bläddra i sin Metro eftersom hon självklart planerat och inhandlat veckans middagar. Själv sitter jag och funderar över vad som finns i kylskåpet, som oftast konstaterar jag att något saknas för att få fram något näringsrikt på bordet – handla alltså.

Träna måste man ju göra för att må bra och det gör både jag och herr supereffektiv. Skillnaden är att jag kraschar i soffan efteråt med dator och TV medan herr supereffektiv glatt förbereder grytan till morgondagen, sätter en deg och gör rent i badrummet.

Helgen ägnar jag åt att sanera hemmet, tvätta och förhoppningsvis vara lite social. Fru duktig har förstås fixat allt sådant under veckan och kan istället gå på vernissage, shoppa, planera veckan, baka, pyssla och vara social.

Var gärna så där duktiga och effektiva, men SNÄLLA, sluta tala om det hela tiden så slipper jag känna mig så lat och ostrukturerad!

3 kommentarer:

  1. Jag kan ringa i morron vid 0530 när jag går till gymet...

    SvaraRadera
  2. Calle: Hornen växer, huggtänderna är vassa och jag morrrrrar i gryningen...

    Victoria: Tack!

    SvaraRadera