onsdag 18 november 2009

Nalin Pekgul om religös extremism

Jag blir så glad när någon vågar föra en sansad debatt om religiös extremism. Nalin Pekgul (ordförande i Socialdemokratiska kvinnoförbundet) skrev igår på DN Debatt en lysande artikel i ämnet. Vi är så förtvivlat rädda för att göra fel och klassas som islamofober eller till och med rasister om vi diskuterar religiös extremism och framförallt om den rör islam.

Hon skriver bland annat om hur en kille som tillsammans med sina vänner ville ordna alkoholfria fester för ungdomar möttes av stort motstånd av strängt religiösa muslimer som ville hindra ungdomarna att få en rolig kväll tillsammans. Om någon vill anordna drogfria fester för ungdomar borde väl alla applådera och ge allt sitt stöd. När de här killarna sökte hjälp av samhället via polisen för att ungdomarna skulle släppas in i festlokalen valde polisen att tro på de vuxna män som hade hindrat de unga att gå på fest!

Nalin skriver ” Frågan är varför samhället inte bryr sig. Jag misstänker
tyvärr att likgiltigheten inför det som hänt i Rinkeby och i Göteborg beror
på att Rinkebyborna och somalierna i Göteborg betraktas som ett
annorlunda folk som får sköta sina fester bäst de vill. Dessa andra får
förbjuda ungdomar att lyssna på musik, dansa och dricka Fanta om de
anser att sådana fester inte tillhör deras kultur. Men vi måste bry oss.
Vi kan inte acceptera att samhället glider isär. Rättsystemet måste
reagera. Vi måste våga ta debatten om extremismen. Från den högsta
nivån i samhället vill vi höra ett tydligt ställningstagande för ett
samhälle som omfattar alla.”

Jag tror egentligen inte att det inte handlar om att samhället inte bryr sig utan om att vi är så rädda för att bli beskyllda för att vara islamofober att vi hellre tiger än tar debatten. Vi är nog egentligen rädda för alla typer av extrema religionsutövare. Därför blir jag så glad när någon med invandrarbakgrund startar debatten, det är inte lika lätt att beskylla en muslim för att vara islamofob. Jag är säker på att det finns mängder av kloka muslimer som likt Nalin Pekgul är beredda att ge sig in i debatten om vad som är ett OK agerande i vårt samhälle. Vi vanliga Svensson måste förstås hänga på.

Nalin Pekgul skriver också om att formulera en Europeisk islam. Jag är inte helt säker på vad hon menar men i min tolkning innefattar det att leva som muslim i ett modernt samhälle sida vid sida med andra religioner och kulturer med ömsesidig respekt. Det är en tanke som tilltalar mig djupt. Ömsesidig respekt kräver kunskap och här har skolan en enormt viktig roll att fylla vad gäller att ge alla barn kunskap i olika religioner och kulturer. Därför blir jag orolig över att vi tillåter religiösa friskolor, då menar jag ALLA typer av religioner. Skolan måste få vara en fristad för barnen och de måste tillåtas att själv ta ställning.

Jag beundrar Nalin Pekgul för att hon vågar ge sig in i denna svåra och komplicerade debatt.
Jag ser gärna fler kloka människor som hjälper till att ta debatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar