söndag 23 maj 2010

Studentångest


Idag har jag varit och handlat kostym åt min son som snart tar studenten. Dyrt! Min son har under många år tävlingssimmat och efter denna ”karriär” fortsätter han träna sin kropp. Mycket bra tycker lilla mor. Kroppen är efter alla år i en bassäng väldigt bredaxlad, snyggt men inte lätt att få in i en kostym variant budget.


Dagens övningar i kostymprovning i ett antal affärer fick mig att tänka på ekonomi. Dagens inköp översteg med råge vad jag hade tänkt mig, men jag överlever. Hur är det då med människor som har det betydligt sämre ställt? Studenten ska väl vara en glädjens stund och inte en stund av ångest! Ångest för att man inte kan gå på alla roliga studentskivor. Ångest för att man inte har råd med en studentmössa. Ångest för hur man ska få tag i fina kläder. Ångest för att man inte kan bjuda på studentmottagning. Ångest för att man inte kan några studentsånger. Ångest för att man inte fattar de svenska traditionerna. Ångest för att klasskamraterna tycker man är en looser.

ALLA måste få fira sin student med värdighet. Skolan måste inse att alla inte har råd med allt som ”hör till” och tona ned alla ”måsten”. Det viktigaste är väl att sista dagen på gymnasiet, första dagen i vuxenlivet, blir en dag av glädje och gemenskap!

1 kommentar:

  1. Du kan vara glad att du inte hade flickor
    Jag hade två förra året
    Jag skred till verket redan vid juletid Började spåna om hur balklänningarna skulle se ut
    Vi enade oss om blått
    Jag skickade länkar som "kidsen" fick ta ställning till
    Det slutade sedan i en guldfärgad prinsessklänning från Tradera för ett par hundringar och en mörkblå tvådelad med små pärlor på bröstpartiet för ytterligare ett par Linnèprydda papper
    Skor köpte vi av bara farten på samma säljmarknad fast då snackar vi jenny Lind istället och varsin tiara och vantar Vantarna återanvändes oväntat på studentdagen tillsmmans med mormors brudjacka eftersom det var ensiffrigt på termometern Linneas dag
    Vi hade faktiskt glögg som fördrink :)
    Fram i mars kom de förta vita klänningarna och vi hann att både köpa och sälja en del innan alla var i mål
    Det var med både saknad och lättnad jag spanade in detta års studenter som åkte på bal till Öland igår...och jag säljer de sista kläderna inatt på den sight de kom ifrån...

    SvaraRadera