måndag 3 januari 2011

Tjockisskatt är väl bra


Klart vi ska ha tjockisskatt! Tänk så mycket mer tjocka människor kostar i sjukvård. Knäproblem, diabetes, cancer, för att inte tala om tjockisoperationer! Men inte kan vi sluta där, tycker nog att tjockisarna kan betala lite mer för sina kläder också, det går ju faktiskt åt mer tyg!

Om vi nu tar och inför tjockisskatt så tycker jag i rättvisans namn att vi även bör ha smalisskatt, ni vet för anorektiker och andra sjukligt magra typer. De kostar massor av pengar som vi normalviktiga måste betala med våra surt förvärvade skattepengar.


Om vi nu ändå är inne på att se till att vi sunt ätande och något så när vältränade medborgare ska slippa betala extra för de som inte sköter om sin kropp så finns fler som jag tycker ska betala lite extra. Rökare – här behövs inga argument, eller hur! Alkoholister – samma här! Kruxet med rökare och alkoholister är väl möjligen att de drar in en och annan skattekrona, men det kan väl knappast täcka för kostnaderna?!
Ungar med problem, ni vet sådana med konstiga bokstavskombinationer - borde inte föräldrarna få betala lite extra för den hjälp de ska ha i skolan. Eller varför inte återinföra OBS-klasser?!


Självklar skriver jag om Stefan Hannas(C) idiotiska inlägg på sin blogg !


Så kommer vi då osökt in på en av mina käpphästar, skolgympan, eller idrott och hälsa som det heter numer. Hur många ungar har blivit inspirerade till ett livslångt aktivt liv genom skolans gymnastiktimmar??? Ingen jag känner i vilket fall. I bästa fall tyckte man det var rätt kul, i värsta fall var/är dessa timmar plågsamma och grymma. Hur kul är det att känna sig som en klumpeduns i redskapen, eller inte fatta vad ”offside” är, eller tycka att det är skitläskigt när bollar kommer flygande. För att inte tala om utsorteringen, att vara den ingen vill ha!

Jag tycker skolidrotten är jätteviktig och skulle gärna se fler timmar men då måste den bli en inspiration till att hitta sätt att röra sig på som JAG tycker är kul. I skolidrotten ingår ju även ordet ”hälsa”. Jag kan bara bedöma efter mina egna och till viss del andras barns undervisning i det ämnet och här kan jag bara säga att den undervisningen är högst summarisk. HÄR har skolan mycket att jobba på om vi ska slippa betala tjockisskatt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar