fredag 7 januari 2011

Frihet, jämlikhet och solidaritet får aldrig bli omodernt!


Jag har alltid tyckt att Jan Eliasson verkar vara en klok man och en sann socialdemokrat. Blev varm i hjärtat när jag igår läste hans inlägg i Aftonbladet. Han skriver att socialdemokratin nu måste samla kraft från sina rötter. Det gläder mig oerhört, de gamla orden FRIHET, JÄMLIKHET och SOLIDARITET kan/får aldrig någonsin bli omoderna – de orden hör till både historia och framtid!!


Han skriver ”I debatten målas ofta upp en motsättning mellan en politik för tillväxt och en politik för solidaritet. Detta är en falsk motsättning, som bara stärker polariseringen i vårt samhälle. Tage Erlander sade en gång att varje samhälle skall bedömas efter hur det behandlar sina mest utsatta. Denna grundtes för socialdemokratin är i själva verket en förutsättning för sammanhållning och förtroende i en nation. Ekonomisk rättvisa, jämlikhet och en väl fungerande offentlig sektor säkrar tillväxt och ekonomisk effektivitet, vilket visats i flera studier på senare tid. I mitt internationella arbete har jag sett resultatet av motsatserna: djupa orättvisor, ojämlikhet mellan kvinnor och män, korruption och svag infrastruktur. En värld med stora klyftor är en farlig värld.”

Jan Eliasson saknade, liksom jag en internationell dimension under valkampanjen. Sverige är och kan aldrig vara en isolerad ö i universum. Vi är beroende av vår omvärld, på gott och på ont.
Den lilla ankdammen EU skakas av ekonomiska kriser. Kriser som allt för lätt leder till ökad främlingsfientlighet när flyktingar strömmar in över våra gränser. Människor som flyr krig och förtryck och som vi bemöter med rädsla för terrorism och som vi gärna skyller ekonomisk obalans på.

Utanför vår ändå ganska välbärgade och trygga del av världen finns ofantliga tragedier. Vi har Haiti där människor fortfarande lever i miserabla förhållanden i tältläger. Läger där nu kolera sprids och där det sexuella våldet blir ett allt större problem. Vi har Sudan som står inför en ödesmättad folkomröstning som allt för lätt återigen kan leda till inbördeskrig. Vi har Kongo, där kvinnor fortfarande används som vapen genom sexuellt våld. Vi har Afghanistan där ett av sex barn dör innan det fyllt fem år och mödradödligheten är bland den högsta i världen. Listan kan göras lååång!!

Jag ser allt för tydligt hur rädslan för det främmande sprider sig! Hur allt för många tror att varje troende muslim är en potentiell terrorist. Jag blir så oerhört ledsen när jag hör, i övrigt kloka människor, uttala rasistiska åsikter. Vi ska inte blunda för att det finns extrema rörelser kopplade till islam. MEN vi får inte heller glömma att de allra flesta människor, oavsett varifrån de kommer, oavsett vilken religion eller hudfärg de har vill ha fred och frihet!

Var finns Sveriges röst? Var finns solidariteten? Var finns kampen för alla människors lika värde??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar