torsdag 20 januari 2011

Sverige är väl bäst?!


Vi är toleranta i Sverige. Vi gillar ett mångkulturellt samhälle. Vi tar hand om människor som far illa. Vi är väl medvetna om att homosexuella förföljs i många länder. JA – eller hur?!

Ytterligare en gång måste jag läsa om hur kristna irakier tvångsutvisas från vårt humana land! Trots att Amnesty och UNHCR anser att kristna irakier behöver skydd efter att våldet mot kristna ökat. Europadomstolen stoppade ju tillfälligt tvångsutvisning av asylsökanden från Irak, nu bedömer de helt plötsligt att det inte finns något individuellt hot mot de flesta av dem! Svagt! Även om ingen riktat ett direkt hot mot en person så står en stor grupp utsatta människor inför ett reellt dödshot. Vår käre migrationsminister, Tobias Billström, ler och tycker förstås att han har rätt – ut med dem bara – de klarar sig nog….

Sverige, som gjort sig känt för att stå upp för människor i nöd, är nu det land som tvångsutvisar flest till Irak! Det känns inte OK.

Kanske har jag fel, men jag hör inte mitt eget parti (S) ta debatt i dessa frågor. Vi kan väl inte sluta att diskutera mänskliga rättigheter och alla människor lika värde bara för att SD nu finns i riksdagen. Enligt min mening är den debatten viktigare än någonsin!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar