söndag 17 oktober 2010

Det kommer så nära ibland!

Ibland kommer det så nära, det där omänskliga och orättvisa.

Träffade idag min granne och mina barns älskade dagisföken. Bettis, idag en kvinna med knappt ett år kvar till pension. En kvinna som i augusti var tvungen att göra en ganska stor ryggoperation. En operation som gick bra men som tyvärr ändå fick komplikationer i form av en otäck stafylokockinfektion.

Bettis längtar efter ”sina barn”, men är förbjuden att besöka dem p g a infektionsrisken. Det Bettis får är ett samtal från försäkringskassan som undrar om inte hennes arbetsgivare kan ordna något lättare jobb åt henne nu när hennes 90 dagar är slut. Bettis får inte ens gå på sjukgymnastik eftersom såret efter operationen inte läkt, hon får inte åka buss, knappt handla och definitivt inte besöka sin arbetsplats. Ändå ifrågasätter försäkringskassan hennes arbetsförmåga!

Bettis vill inte vara sjuk, hon vill samtala med barnen, läsa sagor och bara vara en närvarande vuxen som ser varje liten unik person. Bettis känner sig ifrågasatt, kränkt och ledsen – hon vill ju inget hellre än att bli frisk och kunna göra nytta de sista månaderna av sitt yrkesverksamma liv.

Vad ska vi göra Mia, säger vår älskade Bettis. Jag kan nog klara även detta, men alla är inte lika starka som jag. Alla orkar inte ge svar på tal,alla orkar inte ifågasätta auktoriteter som försäkringskassan, det finns människor som inte orkar och människor som inte vet att de kan och får ifrågasätta de där konstiga breven.

Jag var gråtfärdig när jag kom upp till min lilla lägenhet! Hur vågar alliansen ifrågasätta VÅR Bettis!!! En kvinna som vigt sitt liv för våra barn, en kvinna som aldrig i hela sitt liv fuskat med en endaste liten sjukdag, en kvinna som inget annat vill än att få tillbringa sina sista arbetsdagar med våra barn, en kvinna som haft oturen att få komplikationer efter en operation.

Hallå! Jorden anropar! Lyssna till jordborna alliansen, det är människor vi pratar om!!!!

2 kommentarer:

  1. "Vi" utförsäkrade räknas liksom inte, eller nä, fel skrivet förresten. "Vi" trasiga räknas inte, det snackas om att förra regeringen förstörde våra liv, jag håller med, deras sätt att hantera sjukförsäkringarna var väl inte det ultimata MEN det sätt vi behandlas på nu är inte mänskligt alls..

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag håller med om att det är eländigt och förnedrande att bli behandlad som Bettis, ingen borde få bli ifrågasatt på det sättet. Vill inte försvara alliansen i det här fallet, men vill påpeka att under mitt 47-åriga liv har jag nästan bara (få, men vitt skilda) dåliga erfarenheter av Försäkringskassan. Många medarbetar har attitydproblem och inser inte sin roll utan förnedrar och ifrågasätter människor i utsatt position. Försäkringskassan fungerade enligt min erfarenhet inte ett dugg bättre då vi hade en annan regering.

    Jag vill ha ett välfärdssystem, men jag tycker att det finns så mycket gammalt elände i FK att man borde lägga ned och börja om! Kanske blir det bättre med nästa generation? Bygg upp en ny organisation med nyanställda, välutbildade människor med empati, som inte frestas att missbruka sin makt till att sätta sig på utsatta människor.

    Jag har haft tur och varit frisk, men det lilla utbyte jag haft med försäkringskassan har gett mig åsikten att ju mindre vi har att göra med varandra desto bättre. Trots att jag jobbat och betalat skatt sedan jag var 16 år. Otäckt.

    Vänliga hälsningar,
    Erika

    SvaraRadera