tisdag 15 juni 2010

De rödgröna måste sluta gnälla!

Hällde upp en kopp te och öppnade med spänning dagens DN i morse. På första sidan annonseras att de rödgröna ska lansera nya jobblöften på DN Debatt. Härligt tänkte jag och bläddrade snabbt fram sidan 6. ”Jobben – inte skatterna” börjar det med och fortsätter med att vi måste investera i klimatomställning, välfärd, bostäder och infrastruktur. Jag nickar trött men glatt, nu kommer lite att bita i. Men sedan handlar halva artikeln om allt vad alliansen gjort fel och jag tröttnar nästan innan jag når de egentliga förslagen. Allt säkert utan faktafel men ack så tråkigt! Jag, och många med mig vet att alliansen ställt till med en massa elände under de år de fått regera, jag och många med mig vill ha något nytt och mer humant. Men tala då bara om hur vi ska få det bättre, strunta i att hela tiden tala om vad Fredrik och co gjort fel – det börjar bli tröttsamt!!!

Moderaterna med Fredrik Reinfeldt i spetsen har gjort en kovändning med sitt parti. Man inser att skatter behövs för att klara skola, vård och omsorg mm. Det är nog dags att inse att Fredrik menar allvar med detta. Jag tycker inte att han använder mina skattepengar på rätt sätt och vill därför gärna veta vad de rödgröna tänker göra med de slantar jag gärna bidrar med. Jag är oändligt trött på att höra vad alliansen gjort - jag vet, jag ser, jag hör – jag vill ha ett alternativ.
Jag har redan för länge sedan bestämt mig för att rösta på socialdemokraterna och har väl kanske läst in lite mer än en vanlig soffliggare. Hade jag inte det skulle jag nog vid det här laget vara så förskräckligt trött på gnället från de rödgröna att jag på ren trots röstade på Fredrik.

När jag i artikeln väl kommer till de rödgrönas förslag på jobbpolitik känns det både rätt och självklart. Det känns bra att viljan finns att satsa på att skapa jobb genom satsningar på klimatomställning. Våra unga och nyinflyttade måste kunna få en bostad utan att ha föräldrar med stor plånbok och de nedslitna områdena måste få en ansiktslyftning. Skola vård och omsorg är grundpelarna i vårt samhälle och måste fungera väl för att resten av Sveriges hjul ska orka snurra.


Från och med nu vill jag att Mona, Maria, Peter och Lars sträcker på ryggen och talar om för det svenska folket vad de tänker göra när de får ta över taktpinnen. Strunta i vad Fredrik, Maud, Jan och Göran ställt till med, gjort är gjort men nu kavlar vi upp ärmarna och gör nytt!!!

2 kommentarer: