tisdag 27 januari 2009

Hetrovåp

Ordet hetrovåp är ett ord som jag adopterat av en av mina homosexuella väninnor. Min väninna berättade en liten historia om hur hon varit ute och kört med sin bil. Hon körde genom ett villakvarter där en mamma stod och brottades med en barnvagn samtidigt som hon försökte hålla i sin lilla bebis. Mamman hade kort kjol och högklackade skor och långa rosa naglar. Min väninna stannade sin bil och klev ut och hjälpte den stackas mamman fälla ihop vagnen. När hon berättade historien kallade hon mamman för hetrovåp med en enorm värme. Hon tyckte det var underbart att se att mamman verkligen försökte se bra ut trots barn och allt. Ordet hetrovåp förknippar jag nu med en positiv bild av att försöka gilla det man ser i spegeln. Det hänger också djupt samman med det jag benämner som vardagsglamour. Vardagsglamour för mig är t ex att ha fina underkläder, klackskor, kläder som jag tycker jag ser hyfsat bra ut i och kanske lite läppstift. Det kan också vara att gå ut en tisdag med en kompis och ta ett glas bubbel.
Jag har definitivt inte alltid orkat tänka på vardagsglamour. När jag hade småbarn och satt i sandlådan var min enda tanke att kläderna skulle vara praktiska. Inte var jag så tjusig under tiden som simmarmorsa heller, i en varm och fuktig simhall var det enda glamour vattenfast mascara.
Nu har jag tonårsbarn och kan plötsligt unna mig lite glamour, vilket jag tycker är härligt! Numer kallar jag mig själv därför ofta för hetrovåp, vilket retar en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar