tisdag 28 april 2009

Små barn små bekymmer....








Nu är det snart valborgsmässoafton igen.
För mig som är tonårsförälder har denna dag förvandlats från en trevlig dag i goda vänners lag till en dag fylld av oro. Mina tonårsgrabbar är relativt vanliga killar som inte ränner ute och super var och varannan helg. Jag är dock inte dummare än att jag fattar att grupptryck och feststämning kan lura i den mest välartade tonåring en större mängd alkohol än de tål (man var ju nyss där själv). Att få det där telefonsamtalet från polisen eller Mariapol som talar om att min son druckit sig så berusad att han behöver läkarvård är något jag fasar för! Fast egentligen är det inte det som oroar mig mest utan det faktum att småberusade killar så lätt blir utsatta för oprovocerat våld.
Har försökt att inpränta i de små liven att man aldrig lämnar någon ensam på någon parkbänk och att man alltid kan ringa hem oavsett hur berusad man är. Jag hoppas och tror att det har gått in i deras små hjärnor. Dessutom vet dom att jag är en sådan där jobbig morsa som har ett stort kontaktnät av föräldrar, så att dölja saker för mig brukar inte gå så bra.

Blir med andra ord en lugn och stillsam kväll för mig, får väl försöka skramla ihop några i samma sits så att vi kan glömma att vi har ont i magen några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar